Se godt i mørket

De mørke eftermiddage og aftener er en udfordring for mange danskere, når de kører bil. Man bliver blændet af de modkørendes lygter – og oplever måske også, at synet svigter. Derfor er det en god idé at få tjekket synet hos optikeren, så man køre sikkert gennem vinteren.

Af Lone Helleskov

Har du prøvet at blive blændet af de modkørendes skarpe lygter i de mørke timer, når du kører bil? Så ved du sikkert, at det både er generende og farligt. Og især i vintermånederne er der høj risiko for, at det kan gå galt på vejene.

Undersøgelser viser, at hver anden bilist føler sig generet af blænding fra modkørende biler i mørke, og hele 45 pct. oplever, at de har svært ved at orientere sig.

”Lige nu er det højsæson for farlige situationer på vejene, da bilisterne både bliver blændet af solen i dagtimerne og de modkørendes forlygter i aftentimerne. Derfor er det vigtigt, at dit syn fungerer optimalt, siger direktør i Optikerforeningen Per Michael Larsen.

Dit syn svækkes med alderen, og efter de 40 begynder linsen i øjet at miste sin elasticitet. Det betyder bl.a., at du ofte vil opleve den skarpe blænding fra sol og modkørende trafikanter som meget generende.

Det er heldigvis ret enkelt at undgå ved at følge disse fem råd til sikker vinterkørsel:

BLÆND NED i god tid, så du ikke er skyld i, at andre bliver blændet.

STIR IKKE på de modkørende bilisters lygter. Hold blikket i egen vognbane og helst mod den hvide streg, der markerer højre side af vejbanen.

BRUG SOLBRILLER når solen skinner, og gerne med polariserede glas, der udelukker irriterende reflekser og dermed blokerer for blænding.

ANVEND SPECIELLE KØREBRILLER eller briller med glas, der er optimeret til bilkørsel. Spørg din optiker til råds.

FÅ TJEKKET DIT SYN hvert andet år hos en optiker, så du er sikker på, at du har de rigtige briller eller kontaktlinser.

En bilist med et med normalt syn har en reaktionstid på omkring 1 sekund. Men har du fx nedsat syn eller dårligt tilpassede briller, kan det vare både to og tre sekunder, inden du når at reagere.