Skærmbriller kan blive en god forretning

Dansk ErhvervsOptik er bindeled mellem virksomheder og optikere, når medarbejdere får behov for skærmbriller. Selv om skærmbriller umiddelbart ikke er det produkt med størst avance, kan de ofte være indgangen til at sælge flere produkter, oplever Nana Lannik, der er daglig leder og faglig konsulent i Dansk ErhvervsOptik.

Af Charlotte Nygaard

BAG OM DANSK ERHVERVSOPTIK
Dansk ErhvervsOptik er en sammenslutning af førende optikere i Danmark med et forhandlernet på 450 uafhængige optikerbutikker fordelt over hele landet.
Dansk ErhvervsOptik blev dannet i 1998 på baggrund af et servicekontor fra Danmarks Optikerforening.
I 2017 blev Dansk ErhvervsOptik en uafhængig forening. I dag samarbejder foreningen med 56 kommuner i Danmark og har mere end 1.800 aftaler med både offentlige og private virksomheder som LEGO, Danfoss, Ørsted, Grundfoss og Danish Crown.
Dansk ErhvervsOptik er en forening og tegnes af en bestyrelse med en daglig drift af et sekretariat med tre medarbejdere.
Et medlemskontingent hos Dansk ErhvervsOptik beregnes ud fra, hvor mange butikker, man ejer. De første seks måneder er der 50 pct. rabat på kontingentet.

Nana Lannik faglig konsulent og daglig leder af Dansk ErhvervsOptik

Mere end 2,5 mio. danskere er fyldt 40 år, og har man først passeret 40 års mærket, er risikoen for presbyopi stor, og man bliver dermed også en potentiel kunde til skærmbriller.
Der er med andre ord en stor kundemasse, som kun venter på, at optikerne hjælper dem med deres synsproblemer og guider dem til en mere klarsynet tilværelse.
“Mange tænker umiddelbart, at skærmbriller ikke er det produkt, hvor den helt store avance ligger, men det kommer helt an på, hvordan man anskuer det. Mange der kommer til optikeren med et behov for skærmbriller, er nemlig ikke kunder i forvejen. Og en ting er jo at hjælpe dem til et bedre syn i arbejdssammenhæng, men de har måske også udfordringer med synet, når de kører bil, dyrker sport eller læser i en bog,” siger Nana Lannik.

“Hele vores forarbejde om rekvisition er faktisk et rigtigt nyttigt værktøj til optikerne…”

Nye potentielle kunder

Hver gang virksomheder og offentlige instanser vælger at indgå en såkaldt samarbejdsaftale med Dansk ErhvervsOptik, får virksomhederne først og fremmest opfyldt deres ansvar i forhold til Arbejdstilsynet, når det gælder medarbejdernes synsbehov ved skærmarbejde. Men medlemsbutikkerne får ifølge Nana Lannik også adgang til et flow af nye potentielle kunder. Denne kundegennemstrømning kan optikeren med fordel bruge, når nye kunder besøger butikken.
”Ved at dele sin viden og være løsningsorienteret på flere parametre end blot behovet for en skærmbrille, kan optikeren med fordel også afdække et eventuelt behov for en solbrille, en læsebrille, en privat progressiv brille, kontaktlinser eller anbefale kunden synstræning,” råder Nana Lannik.

Spot kundens behov først

“Det handler om at få øje på kundens behov, som han eller hun ikke var klar over eksisterede. Og så handler det om at give den helt rette rådgivning og service, så kunden bliver tilfreds og anbefaler dig videre i sit netværk – eller selv besøger butikken igen,” påpeger Nana Lannik og uddyber:
“Du skal altid forsøge at ramme kunden i øjenhøjde, når du rådgiver om optikkens verden. Som optiker møder man kunder med mange forskellige historier, og det er vigtigt, at man udviser tålmodighed og giver sig tid til at lytte, for det er tit herigennem, man finder frem til, hvad kunden har behov for.”
Dansk ErhvervsOptik hjælper virksomheder og optikere med at connecte med hinanden. Virksomheden kontakter typisk Dansk ErhvervsOptik, efter en medarbejder har bedt om skærmbriller. Herefter kan medarbejderen med en udfyldt rekvisition i hånden besøge en optiker efter eget valg og finde det rette par briller.
“Hele vores forarbejde om rekvisition er faktisk et rigtigt nyttigt værktøj til optikerne. Hvis de læser rekvisitionen, er størstedelen af arbejdet nemlig gjort på forhånd, og så handler det blot om at gøre, som optikeren plejer at gøre – nemlig foretage en synsprøve og herefter vejlede om glas og stel,” siger hun.

“Som optiker møder man kunder med mange forskellige historier, og det er vigtigt, at man udviser tålmodighed og giver sig tid til at lytte, for det er tit herigennem, man finder frem til, hvad kunden har behov for…”

Husk de bløde værdier

Dansk ErhvervsOptik tager indimellem på virksomhedsbesøg for at vurdere arbejdsforholdene for den enkelte medarbejder. Nogle gange er et par skærmbriller ikke nok – eller måske endda slet ikke nødvendige. Der er måske snarere behov for at få indstillet arbejdsstationen korrekt.
“Det handler lige så meget om at lære virksomheden gode ergonomiske principper som fx at få skærmen placeret i korrekt højde og afstand, indstillet stolen og lyset rigtigt og sikre, at medarbejderen har bevægelighed i jobbet med hæve-sænke borde. Den såkaldte dynamiske tilgang er i høj kurs, da mange studier viser, at vi bliver nedslidt for hurtigt af statisk arbejde,” forklarer Nana Lannik.

VIDSTE DU AT …
… halvdelen af alle danskere over 40 år oplever arbejdsgener på grund af presbyopi
… 26 pct. af har problemer med hovedpine og træthed, fordi de må knibe øjnene sammen for at fokusere
… hver fjerde medarbejder indrømmer, at de bruger længere tid på deres arbejdsopgaver på grund af presbyopi
… 21 pct. har begået fejl eller frygter at gøre det
Kilde: Nordisk undersøgelse om alderssyn

Det er hendes erfaring, at et besøg fra Dansk ErhversOptik giver stor værdi for virksomheden, da det ofte ender med, at der i samarbejde laves gode løsninger for medarbejderen.
”For det meste er det små tilretninger, der skal til, for at skabe en stor positiv forandring og højere arbejdsglæde. Jeg oplever også tit, at andre medarbejdere også ønsker at få kigget på deres arbejdsstationer, når vi er i gang, og de er meget motiverede for at få både en optimal arbejdsstation samt vide, om de har brug for skærmbriller,” siger Nana Lannik og tilføjer:
“Det er en rigtig god investering, for du binder jo en form for loyalitet med virksomheden, der kan give mersalg på sigt.”

Timing betyder alt

“Hvis du på forhånd har et anstrengt forhold til skærmbriller og synes, det er spild af tid, så får kunden ikke en særlig positiv oplevelse. Men går du positivt og proaktivt ind og hjælper kunden med at spotte behov, han eller hun endnu ikke var bevidst om, så er der store muligheder i skærmbrillesalg. Det handler om at anskue salg af skærmbriller i et bredere perspektiv” siger hun.
Naturligvis handler det også om timing, for det er alt andet lige noget nemmere at sælge flere produkter til en kunde, der har udsat behovet for skærmbriller så længe, at der også er potentiale i salget for progressive briller og solbriller med styrke.

“Jo større forskel du kan gøre for kundens syn, desto bedre service oplever han eller hun. Og desto mere tilbøjelig er kunden til at anbefale dig i sit netværk.”

ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

29.11.22 Bestillingsfrist annoncer 11.11.22