Stage Optiks opskrift på succes: personlighed, ægte arbejdsglæde og fokus på kunden

Sidste år vandt Charlotte Stage fra Vordinborg ZEISS Optical Award. Nu er det igen tid til at uddele prisen til en butik, der giver kunderne en helt særlig oplevelse. Her kan du læse et interview med sidste års stolte vinder.

AF REDAKTIONEN

3 tips til unikke kundeoplevelser

Elsk det, du laver, og vær aldrig bange for at vise, hvor din passion ligger. Det gør din handlemåde personlig.

Pas på dit team, og vis hinanden påskønnelse. Ægte arbejdsglæde skaber en sand følelse af service og forpligtelse over for virksomheden.

Hold vidensniveauet højt, og hold aldrig op med at lære. Udnyt din leverandørs specialiserede viden, men husk også at sørge for, at du selv erhverver dig viden om produkterne og instrumenterne, når du betjener kunderne.

På den hyggelige hovedgade i Vordingborg ligger Stage Optik, som i 2018 blev hædret med ZEISS Optical Award 2018. Her byder Charlotte Stage på kaffe og kage i butikkens hyggehjørne, hvor TV2’s morgenshow kører i baggrunden, og det føles som at træde ind i en god vens hjem.

Charlotte udstråler selvtillid, og stoltheden i hendes stemme er ikke til at tage fejl af, når hun fortæller historien om sin næsten fire år gamle optikervirksomhed.

”Jeg arbejder mere end nogensinde, og som butiksindehaver har jeg større ansvar for medarbejdere og kunder”, siger Charlotte, der kickstartede sin karriere som butiksleder lige efter sin optikeruddannelse og tilbragte ti spændende år i kæderne Synoptik og Profil Optik, inden hun opfyldte sin drøm om at åbne egen forretning.

”Jeg føler mig mere afslappet og til stede i mit liv end nogensinde før. Måske er det blot det at flytte tilbage til min hjemby, men også at være tro mod mine rødder, der gør det”, siger Charlotte, der er vokset op i en familie af iværksættere.

Stage Optiks opskrift på succes: Personlighed, ægte arbejdsglæde og altid at sætte kunden i centrum.

Vi skal være unikke

Alt i butikken er omhyggeligt udvalgt. Man vil ikke kunne finde disse stelmærker i en hvilken som helst butik, og på de elegante væghylder står der talrige modeller, der har den ekstra kant. Med Profil Optik lige på den anden side af gaden og tre af de andre store optikerkæder inden for en radius af 15 km er det absolut nødvendigt.

Øjenundersøgelsen er baseret på den nyeste teknologi, og kunderne kan nemt følge alle trin, så de forstår, hvilken ekstra værdi hver del tilfører. Stage Optik kender brilleglassene fra ZEISS ned til mindste detalje, og anbefalinger sker ud fra et ønske om at sikre optimalt syn, skræddersyet til brugerens øjne og livsstil. Når det drejer sig om kontaktlinser, er butikken også højprofileret og er ofte blandt de første til at prøve nye produkter sammen med deres kunder.

Charlotte har også søgt efter en permanent øjenlæge til at indgå i teamet, så alle elementer i øjenpleje kan varetages smidigt under et og samme tag. Yderligere serviceydelser, f.eks. glas med styrke, udbetaling og forsikring, er samlet i en pakke, ligesom butikkens indretning er en unik blanding af eksklusivitet og hygge, som man sjældent ser.

Samtaler med kunder og møder med leverandører foregår normalt ved det store rustikke spisebord midt i forretningen. Afslappet og uformelt.

”Vores kunder skal altid føle, at de kan kigge ind til en hurtig kop kaffe eller en snak, når de går forbi, og vi vil meget gerne præsentere dem for leverandører, som vi har på besøg. At være til disposition er vigtigt for Stage Optik; det er en af de væsentligste måder, som vi differentierer os på fra de store kædebutikker, hvor rutinerne er mere fastlåste. Vi har standardåbningstider, ja, men hos os er intet urokkeligt, og vi modtager ofte kunder tidligt om morgenen, så det passer ind i deres tidsplan.”

ZEISS Optical Award 2019 – vind 15.00 kr.

Hvad er det, der giver jeres kunder en oplevelse ud over det sædvanlige? Stort eller småt?

Du kan læse mere om ZEISS Optical Award 2019, kriterier, juryen samt hvordan I ansøger på copenhagenspecs.dk/award-2019

Vi stærber altid efter at blive bedre

Der ligger hårdt arbejde bag den afslappede atmosfære og følelsen af at blive forkælet. Den faglige stolthed, forpligtelse og en ægte servicefølelse er allerede indgroet blandt personalet. Personalet er det vigtigste aktiv i næsten alle virksomheder, og måske endnu mere hos optikeren, hvor det drejer sig meget om at skabe tillid.

”Efter mange år i branchen har jeg haft den luksus at kunne vælge kollegaer, som jeg ved, nærer en passion for faget. Vi stræber konstant efter at blive bedre til det, vi gør, og holde os opdateret. Her har vi stor støtte i vores netværk IOGN, som tilbyder uddannelse inden for en lang række områder.”

Stage Optik finder det også nyttigt at have et tæt samarbejde med leverandører.

”De har specialiseret ekspertise inden for deres områder, men det vigtige er virkelig at erhverve sig viden og bruge den naturligt i vores virksomhed.”



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

31.05.24 Bestillingsfrist annoncer 03.05.24