Sundhedsstyrelsen støtter Verdens Synsdag 2019

Sundhedsstyrelsen, Optikerforeningen og Øjenforeningen har indledt et helt nyt samarbejde for at markere Verdens Synsdag og lancerer i oktober en fælles kampagne, der skal sætte fokus på danskernes syn og sundhed.

Af lone helleskov

SÅDAN SÆTTER DU FOKUS PÅ VERDENS SYNSDAG
Ingen ”Tjek dit syn” kampagne uden de mange medlemmer af Optikerforeningen og Øjenforeningen, som sidste år var med til at skabe stor opmærksomhed om det vigtige budskab.
I år beder de to foreninger også medlemmerne om at være aktive i kampagnen og være med til at sætte fokus på synet i form af:
* Informationsmateriale til optikerbutikker, øjenlæger og hospitaler.
* Videofilm til Facebook og hjemmeside
* Nyheder og daglige posts til Facebook
* Pressemeddelelser
Medlemmer af Optikerforeningen og Øjenforeningen har gratis adgang til alt materiale.
Følg årets kampagne ”Tjek dit syn” på Facebook og på hjemmesiden www.tjekditsyn.dk

Verdenssundhedsorganisationen WHO har i år udnævnt 10. oktober til Verdens Synsdag, og i år får Øjenforeningen og Optikerforeningen en ny samarbejdspartner. Sundhedsstyrelsen har valgt at støtte den landsdækkende kampagne ”Tjek dit syn”, der bl.a. vil sætte fokus på, hvordan rygning kan skade synet.
”Meget få danskere ved, at rygning kan føre til øjensygdomme som AMD, grå stær og i værste fald blindhed, og det vil vi gerne gøre opmærksom på. Og det er en stor anerkendelse af vores kampagne, at Sundhedsstyrelsen også ser vigtigheden i fortsat at informere danskerne om syn og sundhed og går aktivt ind i arbejdet,” siger direktør i Optikerforeningen Per Michael Larsen.
I årets ”Tjek dit syn” kampagne vil Sundhedsstyrelsen, Øjenforeningen og Optikerforeningen bl.a. udarbejde informationsmateriale til brug i landets optikerforretninger, på hospitaler og hos øjenlæger.
I lighed med sidste års kampagne bliver der produceret artikler og videofilm med fagpersoner og cases til Facebook, og der publiceres artikler i medlemsmagasinere VÆRN OM SYNET og OPTIKEREN. Samtidig er der planlagt presse- og PR-indsats i både landsdækkende og lokale medier.
”Det er utrolig vigtigt, at vi som brancheorganisation, patientforening og sundhedsfaglig myndighed er med til at skabe både synlighed men i høj grad også dele viden om synet. Via oplysning og behandling kan vi hjælpe flest mulige med at se godt hele livet,” siger direktør i Optikerforeningen Per Michael Larsen.
Verdens Synsdag finder sted hvert år den anden torsdag i oktober. Se mere på www.tjekditsyn.dk