Sygeplejerske og nyuddannet optometrist hædret med flere priser

Det er aldrig for sent at videreuddanne sig. Det beviste sygeplejerske og nu også nyuddannet optometrist, Anette Kjær Nordborg, der i sidste uge dimitterede sammen med 56 optikere i Randers. Annette Kjær Nordborg modtog også fornemme priser som højeste snit og bedste projekt.

AF REDAKTIONEN FOTO: DANIA

”Det er helt surrealistisk. Jeg er rigtig glad, stolt og lidt rundt på gulvet,” griner 32-årige Anette Kjær Nordborg. I hånden har hun ikke bare sit eksamensbevis som nydannet optometrist fra Erhvervsakademi Dani i Randers, men også et legat på 10.000 kr. for højeste snit på årgangen fra optikerkæden Louis Nielsen.
Dertil kommer en fælles pris sammen med sine to studiekammerater på 12.000 kr. for årgangens bedste bachelorprojekt.
”Den betyder næsten mere end karaktererne, for projektet var virkelig et hjertebarn for os. Det er bare en dejlig afslutning på et rigtig godt studieforløb,” siger Anette Kjær Nordbord, der bor mellem Tørring og Bræstrup med sin mand og søn.

Mere målrettet med alderen

Som uddannet sygeplejerske har hun arbejdet i fire år på sengeafsnittet for øre-næse-hals og øjne på Vejle Sygehus. Her fik hun interesse for øjne som speciale og valgte at tage en ny videregående uddannelse.”
I løbet af livet lærer man sig selv bedre at kende, udvikler sig og sætter nye mål. SÅ jeg er meget taknemmelig for at få mulighed for at læse videre,” fortæller Anette Kjær Nordborg.
Med sin første uddannelse og erfaring fra sygehusvæsenet var hun blandt de ældste på den 3½-årige videregående uddannelse.
”Man bliver mere målrettet som voksen og får mere ud af at tage en uddannelse, fordi det er noget, man virkelig vil. Samtidig bliver jeg udfordret på en anden måde, og jeg har på ingen måde været nervøs for at vise, hvad jeg kan, som jeg var på studiet til sygeplejerske,” siger hun.

Årets højeste snit, årgangens bedste bachelorprojekt og nyuddannet optometrist. Det er fine titler, 32-årige Anette Kjær Nordbord kan glæder sig over efter dimissionen på Erhvervsakademi Dania i Randers.

Materielle goder må vente

Pengene fra årets priser falder på et tørt sted, da SU’en er sluppet op. Uddannelse nr. 2 har haft omkostninger på hjemmebanen, men de står klart mål med udbyttet for den 32-årige dimittend.
”Økonomi er et prioriteringsspørgsmål. For mig og min familie er det vigtigere, at jeg får den karriere, jeg har drømt om hele livet, end at vi anskaffer os materialistiske goder som at sætte hus i stand,” smiler hun.
Bachelorprojektet har hun lavet sammen med Sanne Mosgaard og Louise Seerup, og de tre har via interviews undersøgt, hvordan man lærer under sin første praktik på studiet. Projektet peger på forbedringsmuligheder på både studiet og i praktiktiden.
Anette Kjær Nordbord valgte optometristuddannelsen fordi den giver mulighed for både at arbejde i det private og offentlige. Og planen er at søge job i enten forretning eller hos en øjenlæge i fremtiden.