Ledelse er noget, vi stadig øver os i

Drømmen om egen forretning er et stort ønske for mange optikere, og en del vælger karrieren som selvstændig. Men hvad betyder det i praksis, og hvilke muligheder er der i fremtiden? Vi har mødt optikere, der er gået solo men driver brillebutik på hver deres måde – enten som franchisetager, medlem af en indkøbsforening, køber af et koncept og som 100 procent herre i eget hus. Her fortæller de om baggrunden for valg af forretningsmodel, hvilke udfordringer de oplever i hverdagen, og hvad de lykkes med.

Af Clara Edgar Jakobsen

TEMA
Livet som selvstændig optiker
Navn:
Lotte Lindstrøm Pedersen (tidligere Steenfeldt)
Baggrund:
Udlært optiker i Synoptik i Bruunsgade i Aarhus i 1994. Har bl.a. været ansat i forskellige Profil Optik i Jylland.
Indehaver af:
Hamm & Steenfeldt Optik i Odense sammen med Lars Hamm, der også er optiker. De har haft butikken sammen i 12 år.
Forretningsmodel:
Medlem af den frivillige kæde OptikTeam, der med ca. 160 butikker er en af Danmarks største optikerkæde. OptikTeam giver medlemmerne fuldstændig selvbestemmelse, gode leverandøraftaler og markedsføringsassistance.

Lotte Lindstrøm Pedersen indehaver af Hamm & Steenfeldt Optik i Odense

Hvorfor valgte du at blive selvstændig optiker?
Lidt af en tilfældighed. Jeg kom til at arbejde sammen med Lars Hamm, som også er optiker, og vi fandt ud af, at vi havde den samme tilgang til faget og et ønske om at levere gode produkter og service til kunderne. Da der så kom et ledigt lejemål, slog vi til og kastede os ud i at bygge en butik op fra scratch.”
Hvad er baggrunden for dit valg af selvstændighedsform?
Jeg havde ikke haft mod på bare at starte helt for mig selv. Det var meget trygt, at vi var to om at træffe beslutningerne, og det har givet en god balance for vores forskellige kundetyper. Vi supplerer hinanden godt med de forskellige kompetencer, vi har. Jeg kan fx godt lidt at have fingrene nede i tallene, og derfor står jeg for al bogføring, mens Lars er rigtig god til at spotte, hvilke kollektioner vi skal have i butikken, og hvilke kampagner vi skal køre med. Samarbejdet er essentielt og har gjort, at vi har kunnet have et liv ved siden af butikken. Vi havde begge børn i skolealder, da vi startede for 12 år siden. “
Hvad betyder dit valg i din dagligdag er der særlige hensyn, du skal tage?
Mit valg betyder først og fremmest, at jeg har meget mere indflydelse på, hvordan mit arbejdsliv bliver. Vi bestemmer, hvordan vi vil gøre her hos os – alt fra maskinparken til hvilke stel vi har i sortimentet og alle de specialløsninger, vi kan tilbyde. Det giver selvfølgelig også stress indimellem, fordi det hele er op til os. Vi kan hente noget materiale ved OptikTeam, som vi kan bruge til markedsføringskampagner, men det sluger også en del timer at planlægge og hele tiden at have for øje, hvordan vi er konkurrencedygtige i forhold til andre optikere i området, fordi der ikke er nogen, som dikterer hvilke kampagner vi skal have. Men det foretrækker vi, for så kan vi brande os på det, vi er gode til: Grundigheden og teknisk dygtighed. Det kan da også være hårdt til tider, at vi hele tiden skal vælge rigtigt og prøve at forudse, hvad der er smart om et halvt år. Men det bliver vi mere og mere trygge ved, og vi kan jo se i slutningen af hvert år, at det går, og jeg ville ikke opgive selvbestemmelsen med butikken for noget.”
Hvordan ser en helt almindelig dag ud for dig?
En almindelig dag for mig er både kundekontakt med synsprøver, brillesalg og pasning af telefon. Derudover er der et pænt tidsforbrug på at passe e-mailen, der skal printes fakturaer ud, bogføres og laves løn. Derfor er jeg næsten ikke på værkstedet mere, selvom jeg godt kan lide den del af faget også. Alt papirarbejdet tager jeg mig af, og det foregår oftest hjemmefra et par aftener om måneden. I nogle perioder mere end andre omkring momsafregninger og årsafslutninger.”
Hvad er fordelene ved at være selvstændig?
Det bedste ved mit job er at få en masse god respons fra kunderne, at vi stadig opretter mange nye kunder, og en del af dem fortæller, at de er blevet anbefalet at gå til os af deres familie, venner eller naboer. Det gør mig glad i låget!”

“Jeg tror, der i fremtiden stadig er brug for lokale specialister. Jeg mener også, der vil være kunder, der søger, sætter pris på og har råd til god kvalitet og vægter personlig service.

Hvad synes du er den største udfordring i hverdagen?
Der er mange facetter i at få en butik op at køre. Der er hele tiden behov for at tænke fremad, planlægge annoncer, events og ikke mindst beslutninger om ansættelse af personale. Vi har haft en del elever og et par stykker på barselsorlov. Vi er lidt sårbare med bare 4-5 ansatte. Så ledelse er noget, vi stadig øver os i…”
Hvis du skulle give et bud på fremtiden inden for optikbranchen, hvad ser du så?
Jeg tror, der i fremtiden stadig er brug for lokale specialister. Jeg mener også, der vil være kunder, der søger, sætter pris på og har råd til god kvalitet og vægter personlig service. Det vil være en sund udvikling, hvis vi som efteruddannede kunne dryppe øjne og varetage undersøgelser, som i dag giver lange ventetider hos øjenlægerne.”



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

13.09.22 Bestillingsfrist annoncer 19.08.22