Topmøde på Island

NOR – Nordisk Optiker Råds årlige møde fandt sted i Reykjavik på Island. Uddannelse og optikerfagets fremtid var nogle af emnerne, da NOR (Nordisk Optiker Råd) holdt deres årlige møde i Reykjavik på Island. Félag Islenskra Sjóntækjafræðinga var også i år værter for et møde, der bød på et indblik i de nordiske landes kampagner til borgerne

Af Per Michael Larsen

Eksempelvis har Norge fået to kampagnesamarbejder op at køre. Et med Helsedirektoratet om indsats for rygestop samt en informationsfolder med Norges Blindesamfund, som sætter fokus på godt lys for ældre.

Mødet viste også, at optikere i dag er ret godt stillet i forhold til at arbejde på tværs af de nordiske lande, eftersom de forskellige landes uddannelser er på samme niveau, en bachelorgrad. I Sverige, Norge og Danmark er det dog tillige muligt at tage en overbygning som master eller kandidat.

Danmark har dog en enkelt udfordring omkring diagnostiske dråber i forhold til vores nordiske nabolande. Her mangler vi både kompetencerne og rettighederne til at kunne bruge dette.

Finland har værtskabet for de kommende to NOR møde, og det næste møde bliver til august 2019 i Helsinki.