Uddannelsen har åbnet dørene til det job, jeg har i dag

Nikolaj Andersen havde ikke overvejet et job hos en kontaktlinseleverandør. Men kandidatuddannelsen banede vejen til en verden med kurser, rådgivning og foredrag. Og i dag føler han sig 100 pct. hjemme.

Af Kristine Buske

NAVN: Nikolaj Andersen
ALDER: 29 år
UDDANNELSE: Uddannet Optometrist fra KEA i 2015. Kandidat i Optometri og Synsvidenskab fra Aarhus Universitet i 2017.
JOB: kontaktlinseleverandøren Ens Eyes i Kolding. Inden kandidaten, var han ansat hos Sørens Briller & Kontaktlinser i Sakskøbing.

Hvorfor valgte du at tage kandidatuddannelsen?

Da jeg var færdig på Optikerskolen, følte jeg allerede, at jeg havde brug for mere viden og ville gerne tilegne mig en dybere videnskabelig forståelse. Så jeg nåede kun at arbejde i butik i fem måneder, inden jeg startede jeg på kandidaten.

Levede uddannelsen op til dine forventninger?

Jeg vidste ikke, hvad jeg skulle forvente. Jeg ville gerne bygge mere viden på mit fag, og det må jeg sige, at jeg fik. Jeg har fået en viden, jeg altid kan bruge fremover. Men der var også mere statistik på uddannelsen, end jeg havde forventet. Det var udfordrende i starten, men endte med at blive spændende.

Hvad er de 3 vigtigste ting, du har lært?

1. Man skal forholde sig kritisk til alt, man læser. Man er nødt til at sætte sig ind i tingene og forstå dem, før man agerer ud fra det. Det er den absolut vigtigste lærdom.
  2. Uddannelsen har givet mig en forståelse af, hvordan videnskab og forskning er bygget op, og hvordan det kan bruges i det kliniske arbejde.
  3. Jeg har fået gode faglige bekendtskaber, der har givet mig et indblik i, hvordan øjenverdenen foregår på hospitaler, og hvordan øjenlæger arbejder.

‘Jeg har fået en mere kritisk tilgang til mit eget arbejde, hvor jeg stiller spørgsmål og undersøger i stedet for bare at gøre det, vi plejer at gøre’

Hvordan bruger du uddannelsen i dag?

Hos kontaktlinseleverandøren Ens Eyes afholder jeg kurser og foredrag og rådgiver optikere om tilpasning af kontaktlinser. Jeg kan bruge den viden, jeg har lært på uddannelsen, i min rådgivning, og når jeg skal tilegne mig ny viden inden for mit område.

Har uddannelsen givet dig af nye perspektiver på dit fag?

Jeg har fået et bedre indblik i den videnskabelige tilgang til faget og er blevet opmærksom på, at det er vigtigt at bruge din undren og viden i alt, hvad du laver. Hvis jeg som optiker for eksempel skal udføre en måling på en klient, er jeg nødt til at undersøge, hvorfor jeg skal lave netop den måling. Er der måske andre metoder, der er bedre i den pågældende situation? Jeg har fået en mere kritisk tilgang til mit eget arbejde, hvor jeg stiller spørgsmål og undersøger i stedet for bare at gøre det, vi plejer at gøre.

Har du brugt uddannelsen til at gå nye veje i din karriere?

Det er kandidatuddannelsen, der har åbnet dørene for det job, jeg har i dag. Før arbejdede jeg i butik, men da jeg startede på kandidaten, fik jeg samtidig et deltidsjob hos Ens Eyes. Min chef har selv en masteruddannelse fra USA, og han var derfor meget interesseret i at få en optometrist ind i virksomheden med den danske udgave af masteren, som han kunne sparre med.

‘Jeg håber, at flere vil tage uddannelsen, så vi kan rykke faget i en mere videnskabelig retning og blive mere klinikere end købmænd’

Hvor ser du dig selv om 5 år?

Jeg kunne godt se mig selv fortsætte med kurser, foredrag og at rådgive optikere. Jeg føler mig godt tilpas i kontaktlinseverdenen, da den er en god blanding af at arbejde på kontor og komme ud i butikkerne og se, hvad andre optometrister laver.

Hvad er dit bedste råd til andre optometrister, der ønsker at tage kandidatuddannelsen?

Hvis du gerne vil vide mere om den videnskabelige verden, så skal du tage en kandidat. Det bliver klart udfordrende. Specielt statistik. Men gå ind i det med åbent sind. Det er super spændende, når først du begynder at få forståelsen af det. Jeg håber, at flere vil tage uddannelsen, så vi kan rykke faget i en mere videnskabelig retning og blive mere klinikere end købmænd.

‘Vi har brug for kandidater til at præge udviklingen inden for optometri’