Verdens Synsdag 2021: ELSK DINE ØJNE – TJEK DIT SYN

Verdenssundhedsorganisationen WHO har i år udnævnt 14. oktober til Verdens Synsdag under sloganet #ElskDineØjne.

Af Lone Helleskov

Optikerforeningen og Øjenforeningen markerer også dagen. Det sker med en landsdækkende kampagne ”Tjek dit syn”, der henvender sig til danskere i alle aldre – fra det mindre barn til den modne voksne. Kampagnen opfordrer danskerne til selv at tjekke deres syn eller få hjælp fra en optiker eller øjenlæge.

I løbet af livet oplever de fleste os at få problemer med synet. Alligevel er det kun 1 ud af 3, der får det testet jævnligt.

Heldigvis kan briller eller kontaktlinser klare de fleste problemer med synet, men det kan også være en alvorlig øjensygdom, der kræver, at du reagerer med det samme.

Ved at tjekke synet jævnligt, kan man selv være med til at forebygge og opdage synsproblemer i tide.

Optikerforeningen og Øjenforeningen har lavet en kort og informativ videofilm ”Har du 10 sekunder?” til årets kampagne, der kan ses her og på Facebook, Instagram og www.tjekditsyn.dk

Man kan også lave denne lille øvelse foran sin computerskærm:

1. Hold først en hånd op foran det ene øje
  2. Hold derefter en hånd op foran det andet øje
  3. Ser du lige godt med begge øjne – eller er der en forskel?

Er man i tvivl, er det altid en god idé at få tjekket sit syn hos en optiker. Hvis optikeren ikke kan hjælpekan man med fordel kontakte en øjenlæge.

Verdens Synsdag er udnævnt af WHO og finder sted hvert år den anden torsdag i oktober. Det er femte år i træk, Optikerforeningen og Øjenforeningen sætter fokus på danskernes syn med kampagnen ”Tjek dit syn”.