Verdens Synsdag 2020 – Se godt hele livet

Synet er din vigtigste sans, derfor skal du passe rigtig godt på det. Optikerforeningen og Øjenforeningen skyder i dag årets Tjek dit syn kampagne i gang for at sætte fokus på danskernes syn.

Af Lone Helleskov Foto: Aleksander Stokkebro

Verdens Synsdag 8. oktober 2020
www.tjekditsyn.dk

Verdenssundhedsorganisationen WHO har udnævnt 8. oktober til Verdens Synsdag. Optikerforeningen og Øjenforeningen markerer dagen med en landsdækkende kampagne ”Tjek dit syn”, der henvender sig til danskere i alle aldre – fra det helt lille barn til den modne voksne. Kampagnen opfordrer danskerne til selv at tjekke deres syn eller få hjælp fra en optiker eller øjenlæge.
De fleste af os oplever på et tidspunkt i livet at få problemer med synet. Alligevel er det kun hver tredje af os, der får det tjekket jævnligt. Ved at tjekke sit syn jævnligt, kan man selv være med til at forebygge og opdage problemer med synet i tide.
Kampagnen kommer bl.a. til at køre på Facebook i perioden 1.-8.oktober, hvor danskerne bl.a. kan se informative artikler og videoer om synet i alle aldre – og samtidig får en lynguide til, hvordan de selv kan tjekke deres øjne.
De to foreninger opfordrer også danskerne til at besøge hjemmesiden www.tjekditsyn.dk hvor der ligger endnu flere artikler og videofilm, der kan gøre dem klogere på synet.
Verdens Synsdag er udnævnt af WHO og finder sted hvert år den anden torsdag i oktober. Det er fjerde år i træk, at de to foreninger sætter fokus på danskernes syn under sloganet ”Tjek dit syn – og se godt hele livet.”