Vi kan slukke alle slags ildebrande…

Helle Eriksen, Pia Breum og Karin Østerby har tilsammen 80 års erfaring fra optikerbranchen og kunne drive den vildeste forretning. Men i stedet har de samlet al deres viden i et vikar- og konsulenthus, der skal skabe overskud og ny energi i andre optikerbutikker.

Af Birgitte Bartholdy Foto: Katrine Heller

BLÅ BOG – Pia Breum
ALDER: 54 år
KARRIERE: Har 26 års erfaring i optikerbranchen som stylist, underviser, dekoratør, eventkoordinator, indkøber, messeansvarlig og vikar. Hun har faste freelanceopgaver for OptikTeam, herunder design af brillestel og udvælgelse af kollektioner, og er ansvarlig for to årlige, interne brillemesser, har også stået for implementering af stregkoder.
PRIVAT: Bor i Asnæs, har to voksne børn og nyder lange vandreture og aktive ferier med familien.
BLÅ BOG – Helle Eriksen
ALDER: 50 år.
KARRIERE: Har 32 års erfaring i optikerbranchen som optometrist, salgsrepræsentant, area sales manager, klinisk- og produkt træner, underviser, stress coach og vikar. Hun har ikke mindst stor erfaring med “hands on” undervisning i butikkerne. Sideløbende med arbejdet i Det Optiske Konsulenthus afholder hun visionboard sessioner, hvor deltagernes personlige visioner for fremtiden er i fokus.
PRIVAT: bor i Søborg med sine to døtre og holder af at opholde sig i naturen, meditere og fotografere.
BLÅ BOG – Karin Østerby
ALDER: 46 år.
KARRIERE: Har 28 års erfaring fra optikerbranchen som optometrist, butikschef, salgsrepræsentant, klinisk- og produkt træner, projektkoordinator, butikssupportmedarbejder og vikar. Hun har ikke mindst flere års erfaring med produktspecifik undervisning og workshops for optikere og salgspersonale og underviser også gerne på svensk og engelsk. Desuden har hun også stor viden om IT.
PRIVAT: Bor sammen med sin familie på Frederiksberg og holder af at læse, løbe og lytte til musik.

Det energiske trekløver Helle Eriksen, Pia Breum og Karin Østerby står bag en helt ny konsulentvirksomhed i optikbranchen, som de har kaldt Det Optiske Konsulenthus.
De ser sig som en særtjeneste, der kan rykke ud, når en optiker har brug for ekstra hænder på grund af ferier, travlhed eller sygdom. Så hjælper de som vikarer i kortere og længere perioder, både med at få bund i bunkerne og med at få tid til kunderne. Men de træder også gerne til, når en butik har åndenød, eller ejeren er udbrændt. Så kan de coache, give efteruddannelseskurser i salg og håndværk og inspiration til fx at friske butikken op og få arrangeret events.
Drømmen er, at de overalt kan skabe ny energi, nyt overskud og et mersalg.
”Vi vil gerne være med til at udvikle optikerfaget med en bred vifte af supportløsninger og efteruddannelser. Og hvis der er behov, så hjælper vi også gerne med at slukke alle slags ’ildebrande’,” siger de.
Samarbejdet mellem de tre er stadig så nyt, at de endnu ikke har fundet et fysisk sted, hvor de kan sidde sammen. Det bliver i Roskilde, men coronaen har i flere omgange bremset deres planer. Det har dog ikke forhindret dem i allerede at være i fuld gang og se deres firma som et næsten færdigbygget hus med mange spændende indgange.
Helle Eriksen og Karin Østerby er uddannet optometrister og har prøvet en bred vifte af opgaver indenfor deres fag, Helle er desuden uddannet stresscoach, mens Pia Breum med sine mange år som assistent i bagagen har en stor viden om salg, indkøb og styling. Alle tre har også erfaring med undervisning.
Oprindeligt var det Helle Eriksens ide, at de skulle slå sig sammen.
”Jeg har ind imellem arbejdet som vikar i optikerbutikker og mærket, at der er et stort behov for at kunne tilkalde assistance til stort og småt, så jeg har længe syslet med ideen. Så opdagede jeg, at Karin, som jeg har kendt i mange år, også havde lyst til at dreje ind på et nyt spor. Vi snakkede om vores ide og blev enige om, at vi ville få den optimale fleksibilitet, hvis vi også fik Pia med.”

Ikke bare en lappeløsning

I lang tid gik de kvinder ture sammen og drak kaffe og fik mere og mere lyst til at arbejde sammen.
”Ved kaffemøderne fandt vi ud af, at hvis vi slår hele bolledejen op, kan vi hjælpe optikerne med at optimere deres forretning hele vejen rundt, og at mange flere så vil se en ide i at bruge os,” fortæller Pia Breum.
Helle Eriksen tilføjer, at de dog stadig regner med, at vikariaterne kommer til at fylde en del.
”Også fordi det er vigtigt at komme ud og mærke, hvad der sker i butikkerne. Fornemme kundernes behov. Det kan vi alle tre rigtig godt lide. Vi har et stort servicegen, så det med at sende kunder ud af butikken med en følelse af, at de har fået en god oplevelse og endda fik lidt mere, end de forventede, er lige benzin på vores tank.”
De oplever ikke kun det at være vikar som en lappeløsning.
”Det vil vi i hvert fald ikke kun være,” siger Karin Østerby. ”Vi vil også give hjælp til at få en nemmere og gladere arbejdsdag med et bedre salg. Her har det stor betydning, at vi stadig selv er så begejstrede for faget og får et stort kick ud af at sælge. Vi kender mange af krogene i branchen og har alle deltaget i eller haft ansvaret for driften af en optikerforretning, så vi er gode til at se på det udefra og vide, hvor der især er brug for støtte.”
Men støtte vil de altså også på mange andre måder end ved at være vikar.
Allerede nu udbyder de i deres konsulenthus to kurser. Det ene kalder de Det Optiske Salgskursus. Her undervises ikke mindst i god kommunikation med kunderne.
”Selv om man har drøntravlt, er det vigtigt ikke at short cutte den. Man skal give sig tid til at få en samtale i gang, få afklaret kundens præcise behov og forventninger, og få dem til at fortælle om det, der er svært. Desuden skal man give dem en chance for at opdage nye ting i butikken, de kan få glæde af,” mener Helle Eriksen.
Kurset indeholder også moduler med optisk viden i todelte hold. Et, som er rettet mod optikere, og et andet rettet mod det øvrige butikspersonale.
Deres andet kursus Optisk Værkstedskursus afholdes i samarbejde med Optisk Værksted og med support fra stel- og glas leverandører og har fokus på de håndværksmæssige færdigheder, man kan få nytte af i butikkerne. Fx opretning og tilretning af brillestel, små reparationer, glasmontering og generel kendskab til værktøjerne. Da Karin Østerby kørte rundt som sælger, hørte hun tit, hvor dygtige de nyuddannede optometrister er til det kliniske.
”De er for vilde i et prøverum, hvor de har en superviden. Men mange butiksindehavere klagede også over, at de ikke kan ’holde på en skruetrækker’. Det er en selvfølge for os ’gamle’, at brillen skal kunne rettes til i butikken, men er det ikke helt så meget for de unge. Så med dette kursus vil vi invitere alle til at få udvidet deres værkstedskompetencer. ”

Valuta for pengene

Andre kurser kommer til hen ad vejen. Karin Østerby er fx i gang med at udvikle et forløb henvendt til dem, der vil øge deres kontaktlinseomsætning. Her vil konsulenthuset tilbyde to-tre besøg i løbet af et halvt år, hvor forandringer først kickstartes og til sidst evalueres.
”Vi får hele tiden nye ideer. Det er så megafedt, at vi nu er et team, der kan bruge hinandens stærke kompetencer. Plus at vi også har et kæmpestort netværk og kan få kvalificerede input udefra. Det kan både være en designer, en kontaktlinseleverandør eller en stelleverandør, som vi samarbejder med,” siger Pia Breum.
Karin Østerby forestiller sig også, at de kan lave kurser til folk udenfor branchen, fx øjenlæger, der vil vide mere om, hvordan de bedst imødegår patientens behov på det optiske område. ”Det er jo ikke sådan, at vi alle tre indgår i alt, hvad der foregår. Noget laver Helle og jeg sammen, andet står Pia og Helle for, og noget tredje deltager vi alle tre i,” siger hun.
Pia Breum understreger, at Det Optiske Konsulenthus ikke er sat i verden, for at gøre butikkerne opmærksom på, at de gør noget forkert.
”Vi har en kæmpe respekt for alle, der driver en optikerforretning. Men det betyder også, at vi ved, hvor hårdt og svært det kan være, og hvor nemt man brænder ud. Med ét samlet ord vil vi gerne skabe nogle inspirerende oplevelser, når vi kommer ud til dem, både som eventmagere, som kursusholdere og som vikarer. Vi er opsatte på at give dem valuta for pengene lige med det samme.”
Pia Breum er selv ekspert i at skabe events. Det håber hun at gøre endnu mere brug af i det nye konsulenthus. Fx var hun for nylig i en butik i Odense og holdt et foredrag om historien bag brugen af briller for 25 gæster. Hun fortalte også om de forskellige brillebehov, hvis man f.eks. spiller golf eller står på ski. Til stede var også en leverandør, og butikken var spækket med nyheder, så der blev solgt pænt bagefter. ”Sådan en event kan ses direkte på omsætningen,” som hun siger.
Også Karin Østeby vil skabe events, hvor hun især videregiver sin viden om multifokale kontaktlinser.
”Jeg kan godt lide at give min undervisning og mine foredrag et humoristisk tvist. Optik kan faktisk være ganske underholdende. Men endnu vigtigere kan jeg lide at gøre optikerne komfortable med at tilpasse kontaktlinserne og fortælle deres kunder om dem. Efter sådan en session skal de helst have fået konkrete indspark til, hvordan de selv kan fastholde deres kunder.”

6 GODE RÅD TIL OPTIMERING AF DIN BUTIK
1. Anerkend, værdsæt og videreuddan dit personale og dig selv kontinuerligt.
2. Hold fast i entusiasmen og glæden ved faget – spil hinanden stærke i butikken.
3. Forsøg altid at have det rigtige personale til de rigtige opgaver.
4. Lyt til kunden og husk, at det ikke er dig, men kunden der skal sætte grænserne for salget.
5. Giv altid kunderne lidt mere end det, de forventer.
6. Se mindst en gang hver dag på butikken fra kundens perspektiv.

At gøre en stor forskel

Intet er for småt at bede om hjælp til, når de kommer ud, siger de samstemmende.
”I en meget travl butik kan det også handle om hjælp til at lave annoncer, få noget nyt i vinduet, få lagt noget ud på Facebook og Instagram, få sat ting i systemer og noget så banalt som at få opdelt fakturaer. Det lyder fjollet, men administration kan være en stor stressfaktor,” siger Pia Breum.
Man kan spørge, hvorfor de dog ikke bare selv skaber den skønneste optikerbutik i stedet for at bruge tiden på at hjælpe andre.
”Vi kan godt lide afvekslingen ved hele tiden at møde nye mennesker og skulle løse nye opgaver,” siger Helle Eriksen.
”Vi er nok styret af en stor lyst til at bruge os selv i andre sammenhænge,” nikker Karin. ”Jeg har været butikschef og var glad for den og mit personale. Det var en dejlig tid. Men det er også dejligt at kunne gøre en forskel for endnu flere, at kunne undervise og slukke ildebrande. Jeg bliver glad af at sidde med en gruppe mennesker, som virkelig føler, de bliver inspireret til at gøre tingene på nye måder.”
Samtidig ser de også nogle fordele i at markedsføre sig samlet og have selskab og nogen at snakke med hver dag.
”Vi supplerer hinanden virkelig godt og føler, at vi gør hinanden bedre,” siger Helle Eriksen.
Geografisk er der ingen grænser for, hvor langt de vil rejse, og med tiden håber de også at kunne tilknytte flere ansatte til vikardelen af konsulenthuset fra andre landsdele. Alt sammen mener de kommer til at passe perfekt ind i en branche, der skal være stadig mere fleksibel og mere kvalitetsbevidst.
”Jeg tror, vi i fremtiden får en meget mere differentieret branche med optometrister, som primært sidder i prøverum eller arbejder på særlige klinikker, mens andre sliber brilleglassene og andre igen sælger dem. Der vil blive ved med at være lavprisbutikker, men også plads til mange specialbutikker. Her handler det nok om at blive endnu bedre til at finde sine nicher,” siger Karin Østerby.
Helle Eriksen er enig: ”Jeg tror, at butikker, som er tro mod sig selv, men samtidig forandringsvillige, overlever. Mens dem, som læner sig tilbage og bare er tilfredse med at gøre alt, som de altid har gjort det, kan få problemer. Hvis man vil overleve, er man nødt til at være i bevægelse, det gælder også for forretningsdrivende.”
Læs mere på www.detoptiskekonsulenthus.dk



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

13.09.22 Bestillingsfrist annoncer 19.08.22