Vinderen af Optimus By Essilor er fundet

Spændingen var stor, da vinderen af den prestigefyldte pris Optimus by Essilor 2020 i går blev afsløret ved en stemningsfuld prisoverrækkelse i Tivoli i København

Tekst og foto: Lone Helleskov

3 VINDERPPROJEKTER
Dommerkomitéen består af optometrist MPH Ivan Nisted, lektor på Erhvervsakademi Dania og Institut for Klinisk Medicin på Aarhus Universitet, optometrist M.Ed Anette Ristorp fra KEA, butikschef i Synoptik Johnny Haslund og optometrist Thomas Østergaard Pedersen.

Vinderopgaverne præmieres med en 1. præmie på 10.000 kr. og æren af at få sit navn på den eftertragtede kobberstatuette, en 2. præmie på 7.500 kr. samt en 3. præmie på 5.000 kr. Og komitéen havde valgt af fordele præmierne for 2020 således:

VINDERPROJEKT:

Nedsat kontrastsensitivitet hos 60+ patienter
Sibela Hadzic og Jeyarupitha Kanagaratnam, Erhvervsakademi Dania.

NO 2:
Mixed method studie i danske presbyopes fravalg af multifokale kontaktlinser
Kirstina Bundesen, Tobias Groth og Thomas Agerbo Jensen, KEA

NO 3:
På med prøvebrillen
Rikke Krogh Christensen, Andrea Karoos og Sofie Amalie Græbild Ulsfort, Erhvervsakademi Dania

Optimus by Essilor prisen har til formål at motivere og fremme danske optometriststuderendes interesse for videregående uddannelse, og hvert år udvælger dommerkomitéen de tre bedste bachelorprojekter fra optometriststuderende på Københavns Erhvervsakademi og Erhvervsakademi Dania i Randers.

Førstepræmien på 10.000 kr. og æren af at få sit navn og den eftertragtede statuette ”Brillesælgeren” gik til Sibela Hadzic og Jeyarupitha Kanagaratnam fra Erhvervsakademi Dania for projektet ”Nedsat kontrastsensitivitet hos 60+ patienter”. Dommerkomitéen havde kun rosende ord til vinderparret.

”Jeres meget fornemme studie af 400 patienter i aldersgruppen 60-90 år, hvor I undersøger sammenhængen mellem visus, kontrastsyn, gener og funktionsevne er et meget unikt arbejde.

I vores vurdering har vi lagt vægt på det meget store imponerende datamateriale, I har indsamlet, jeres fornemme, rene og sobre måde at bearbejde det på og en hel eksemplarisk kommunikation af jeres resultater,” lød det fra lektor og medlem af dommerkomitéen Ivan Nisted.
Han takkede også Sibela Hadzic og Jeyarupitha Kanagaratnam for at sætte fokus på en aktuel problemstilling.

”I hverdagen skal vi huske på, at det slet ikke er så ualmindeligt, at 60+ årige med god visus kan have nedsat kontrastsyn, og endnu mere interessant er det måske, at nedsat kontrastsyn i langt højere grad end nedsat visus, er det, der reducerer vores funktionsevne og giver os læsebesvær, problemer ved bilkørsel og endda øger risikoen for faldulykke.

Så meget overbevisende har vi allesammen fået en meget præcis reminder om at finde kontrasttavlen frem, hver gang vi har en ældre i klinikken. Det skylder vi dem”, opfordrede Ivan Nisted.

Det er 34. gang, prisen bliver uddelt, og vinderne, dommerkomitéen, repræsentanter fra Essilor, Serviceforbundet og Optikerforeningen deltog i den festlige begivenhed.

Det var et meget rørt og stolt makkerpar, Sibela Hadzic og Jeyarupitha Kanagaratnam, der vandt Optimus by Essilor 2020.

VINDERPROJEKT – Nedsat kontrastsensitivitet hos 60+ patienter

Sibela Hadzic og Jeyarupitha Kanagaratnam, Erhvervsakademi Dania.

Om projektet: Formålet er at afdække, hvor mange i aldersgruppen 60+, der er eksponeret for nedsat kontrastsensitivitet, og hvad den bagvedliggende årsag kan være samt at understrege vigtigheden af kontrastsensitivitets måling.

Læs om projektet: Nedsat kontrastsensivitet

Thomas Agerbo Jensen, Kristina Bundesen og Tobias Groth fik en flot andenplads.

NO 2 -Mixed method studie i danske presbyopes fravalg af multifokale kontaktlinser

Kristina Bundesen, Tobias Groth og Thomas Agerbo Jensen, KEA

Om projektet:Formålet med undersøgelsen er at finde årsagerne til, at presbyope fravælger multifokale kontaktlinser som korrektionsvalg, samt hvilke faktorer der påvirker presbyopes valg af korrektion. Dernæst undersøges, hvilke faktorer der har betydning for, hvornår optometristen tilbyder multifokale kontaktlinser til deres presbyope patienter samt optometristens udfordringer ved tilpasning af multifokale kontaktlinser.

Læs om projektet: Fravalg af multifokale kontaktlinser

Rikke Krogh Christensen og Andrea Karoos blev nummer 3 med deres projekt om prøvebriller.

NO 3 – På med prøvebrillen

Om projektet: Projektet er lavet på baggrund af en faglig undren over den store variation i brugen af prøvebrillen og undersøger, hvor ofte afstandskorrektionen modificeres ved afprøvning af den subjektive refraktion i prøvebrillen, hvilke ændring der foretages, og hvor lang tid afprøvningen tager. Svarene omsættes til brugbar viden i den kliniske praksis og kan muligvis være med til at mindske antallet af reklamationer.

Læs om projektet: Brug af Prøvebrillen