ZEISS VISUFIT 1000 – fremtidens synsundersøgelse

ZEISS har netop lanceret VISUFIT 1000 på det danske marked. Det er en digital 3D-centreringsplatform med højeste præcision og en række innovative funktioner, som skal give kunderne en endnu bedre oplevelse hos optikeren.

Af Lone Helleskov

Den digitale tidsalder betyder nye arbejdsformer for landets optikere. Kunderne kræver bedre service end nogensinde før, og individuelle løsninger og komfort er centrale faktorer, hvis man ønsker, at ens optikforretningen skal skille sig ud fra mængden.

VISUFIT 1000 kan være med til at sikre, at optikeren kommer fuldt på højde med den nyeste digitale udvikling uden at gå på kompromis med præcision og brugervenlighed.

Stor præcision og brugervenlighed

3D-centreringen udføres med 9 indbyrdes kalibrerede kameraer, som genererer et komplet 180° billede med kun én optagelse. For at undgå vergens på korte afstande er apparatet udstyret med et laserpunkt til uendelighedsprojektion, hvorved de registrerede data bliver pålidelige.

Fastlæggelsen af højre og venstre toppunktsafstand giver en helt ny præcision ved beregningen af glassenes design, idet alle brugerens individuelle parametre inkluderes.
Styringen af centreringsapparatet er let og hurtig – fuldstændig uafhængigt af, om man bruger en computer (PC) eller en iPad, og erfaring og optiske uddannelse.

Kropsholdnings-assistenten er en hjælp til at korrigere unaturlige kropsholdninger, som kan påvirke centreringsprocessen.

Hvis kunden har valgt et stel med brede stænger, er overlay-funktionen en hjælp til problemfrit at kunne fastlægge corneas position og toppunktsafstanden.

Simulering af glassene i stellet

VISUFIT 1000 kan også bruges til at give kunderne en bedre fornemmelse af, hvordan de ser ud med forskellige brillestel, ligesom funktionen med simulering af glassene i stellet er populær. Den hjælper kunden med at vælge de rigtige glas og den korrekte overfladebehandling eller indfarvning af glassene til et bestemt stel. Funktionen viser alle egenskaberne samlet, så kunden kan danne sig et indtryk af det færdige produkt, hvilket er med til at give en positiv oplevelse af rådgivningen i forretningen.

"Data, der er fanget af VISUFIT 1000, er så detaljerede, at det gør det muligt for forbrugerne at prøve briller virituelt og skræddersy brilleglas, og vi arbejder på at tilføje funktioner, der gør det til meget mere end bare et centreringssystem," fortæller Thomas Andersson Wikman, produktchef hos ZEISS Vision Care.