Jeg har fået en stor forståelse af mit fag

Du kan stadig nå at søge ind på kandidatuddannelsen i Optometri og Synsvidenskab på Aarhus Universitet, hvor ansøgningsfristen er 1. marts. Optometrist Anne Middelbo Eriksen var ikke i tvivl om, hvorfor hun valgte at tage den etårige overbygning. Hun ønskede flere muligheder i sit fag og at blive endnu dygtigere. Og det lykkedes…

AF KRISTINE BUSKE

BLÅ BOG

NAVN: Anne Middelbo Eriksen

ALDER: 33 år

UDDANNELSE: Optometrist fra Randers optikerhøjskole i 2012. Kandidat i Optometri og Synsvidenskab fra Aarhus Universitet i 2017.

JOB: Optometrist hos Øjensygdomme på Aarhus Universitetshospital. Inden kandidaten, var hun været ansat hos Synoptik og Profil Optik i Aarhus.

Hvorfor valgte du at tage kandidatuddannelsen?

Da jeg blev færdig med bacheloren, var der ingen overbygning. Så da kandidaten blev oprettet, vidste jeg med det samme, at jeg ville tage den for at få hele uddannelsen med. Jeg vidste ikke specifikt, hvad jeg ville bruge den til ud over, at jeg gerne ville have flere muligheder i mit fag og blive endnu dygtigere.

Levede uddannelsen op til dine forventninger?

Ja, det gjorde den. Det er en spændende uddannelse, der kommer bredt omkring, og man får koblet endnu mere teori til praksis. Underviserne er dygtige, og du får et godt indblik i forskningsmetoder og statistik samt klinisk praksis på en øjenafdeling.

Hvad er de 3 vigtigste ting, du har lært?

1. Jeg har fået en bedre forståelse for forskningsprojekter, men også en faglig viden, som jeg bruger hver dag i mit job.
  2. Uddannelsen har styrket min viden om øjets anatomi og fysiologi og jeg har fået et bedre indblik i det kliniske arbejde.
  3. På uddannelsen er man en del på øjenafdelingen på Aarhus Universitetshospital. Her har jeg fået en bedre forståelse af både forskellige øjensygdomme og operationsforløb.”

Hvordan bruger du uddannelsen i dag?

På uddannelsen bliver man undervist i billeddiagnostik af øjets nethinde. Det har været til stor gavn i det daglige kliniske arbejde, da jeg arbejdede i forretning, og vi tog fundusfotos af alle vores kunder. Derudover føler jeg, at uddannelsen giver en bedre ballast til at forstå de forskellige øjensygdomme, operationsforløb og andre problemstillinger, fordi vi har haft mange forskellige tilfælde i form af cases i undervisningen.

Har uddannelsen givet dig nye perspektiver på dit fag?

Jeg har fået en bedre forståelse af faget og kan nu bedre se det fra øjenlægens perspektiv. På bacheloren foregik alt praktik i en brillebutik, så det er rart, at du på kandidatuddannelsen også oplever, hvordan det er på øjenafdelingen og får den side af faget med. Jeg håber også, at uddannelsen styrker bindeleddet mellem øjenlæger og optikere.

Hvad er dit bedste råd til andre optometrister, der ønsker at tage kandidatuddannelsen?

Man skal være forberedt på, at kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode fylder en del i de første semestre. Men det er bestemt ikke en dårlig ting, og det kommer dig til gode ved de efterfølgende fag – særligt ved specialeskrivning.

”Jeg håber, at uddannelsen styrker bindeleddet mellem øjenlæger og optikere”