Kursus – Sådan bliver du dygtigere til at finde de rigtige optiske løsninger

På kurset ”Funktionelt syn og problemorienteret refraktion” lærer du via en ny app at tolke maculas funktionsniveau og får nye redskaber til at opspore forandringer i synet, der ikke kan løses med almindelig korrektion.

Som optometrist har du sikkert mødt kunder, der ønsker en stærkere læsebrille. Du foretager en grundig refraktion og nye briller fremstilles, men ved udleveringen oplever kunden ikke at se bedre. Du tjekker brillen en ekstra gang og siger venligt, at nye briller kræver tilvænning.

Ugen efter kommer kunden utilfreds igen, da de nye briller ikke lever op til forventningerne. Du tjekker refraktionen og kommer frem til det samme resultat, men bytter glassene til en andet design – desværre uden succes. Og sådan kan historien fortsætte, og det er både synd for kunden og spild af din kostbare tid.

Kunne du have gjort anderledes? Skulle du måske have anbefalet bedre læselys frem for nye briller eller udmåle ekstra stærk addition?

Lyder ovenstående bekendt, så kan kurset ”Funktionelt syn og problemorienteret refraktion” måske være noget for dig.

Kurset tager udgangspunkt i de naturlige øjenforandringer, der opstår med alderen, hvor man ikke altid kan regne med, at visus 6/6 er en garanti for, at synet fungerer optimalt. For trods normal visus, kan der ske forandringer i centralsynet, der ikke umiddelbart opdages af kunden og som ikke kan afsløres på fx en Amslertest.

På kurset vil du blive undervist i at tolke maculas funktionsniveau ved hjælp en ny app, refraktionsteknik, beregning af stærk addition og forstørrelser, tolkning af øjets kontrastsensitivitet, belysning, m.m.

”Funktionelt syn og problemorienteret refraktion” er et fuldstændigt lavpraktisk kursus, som kan være med til optimere indtjeningen i forretningen, da du kan gå direkte hjem i din praksis og anvende de nye færdigheder uden at skulle investere i dyrt udstyr.

Bag det spændende kursus står optometristerne Henrik Holton og Claus van Weezel, der begge er rutinerede undervisere og har flere års erfaring med optisk behandling af personer med synshandicap.

Om foredragsholderne

Henrik Holton er 55 år og uddannet optometrist i 1986. Han har mere end 25 års erfaring med optisk behandling af synshandikap og arbejder på Synscentralen i Vordingborg. Henrik Holton har sin videreuddannelse fra hhv. Universitetet i Riga og Karolinska Universitetet i Stockholm. Herudover underviser han på kandidatuddannelsen i Århus, er sagkyndig i Patientklagenævnet, beskikket censor på optometriuddannelsen, Fellow of the American Academy of Optometry, foredragsholder og har publiceret mere end 50 faglige artikler.

Claus van Weezel er 47 år og uddannet optometrist i 1994. Han er indehaver af Van Weezel Optometri i Vallensbæk Strand og har 20 års erfaring inden for optisk rehabilitering og speciallinser. Tidligere klinikchef på Øjenklinikken Kennedy Centret. Underviser på nationale og internationale konferencer og tilknyttet Aarhus Universitet som ekstern lektor på kandidatuddannelsen i optometri.

Værd at vide

Tid og sted: Kurset finder sted søndag d. 15. september fra kl. 9-16 på hotel Radisson Blu H.C. Andersen i Odense.

Forplejning: Der serveres lækker frokost, kaffe, etc.

Pris: 3.795 kr. Medlemmer af Optikerforeningen og deres ansatte: 2.995 kr. Der gives 6 CET point, og der er mulighed for at søge tilskud fra Optikernes Kompetenceudviklingsfond.

Tilmelding: Yderligere spørgsmål og tilmelding til kurset kan ske til Tina Jørgensen på mail: tj@optikerforeningen.dk eller tlf.: 88 44 06 16. Tilmelding kan også ske via dette link: Tilmeld dig kurset