Mød fremtidens optometrister: ”jeg drømmer om masser af udfordringer”

Optikerfaget er under konstant forandring, og det stiller store krav til de nye optometristers faglighed og evne til at omstille sig. Men hvad forventer de nye optometrister sig selv af faget, og hvilke ambitioner har de for fremtiden? Det har OPTIKEREN spurgt Signe Krejberg Jeppesen om.

AF REDAKTIONEN FOTO: ANDERS BACH

TEMA
Fremtidens optometrister

Navn: Signe Krejberg Jeppesen

Alder: 32 år

Uddannet: Blev uddannet som optometrist fra Optikerhøjskolen i Randers i 2011.

Job: Ph.d.-studerende på Øjenafdelingen, Aarhus Universitetshospital. Under uddannelsen som optometrist i praktik hos Synoptik i Bruuns Galleri I Aarhus C. Som nyuddannet optometrist ansat hos Synoptik i Viby Centret, men efter et halvt år overført til Synoptik i Bruuns Galleri, hvor hun også blev praktikansvarlig for butikkens praktikanter.

Efteruddannelse eller overbygning: Kandidat i optometri og synsvidenskab, Aarhus Universitet i 2014. Lederkursus gennem Synoptik.

Hvorfor valgte du at uddanne dig som optometrist?

”Fordi uddannelsen kunne efterleve mange af de matematiske fag, som jeg interesserede mig for. Derudover tiltalte det mig, at man kunne kombinere design og mode med et sundhedsfagligt fag.”

Hvad fik dig til at tage en kandidatoverbygning?

”Under uddannelsen til optometrist blev jeg hurtigt klar over, at det var det sundhedsfaglige, der tiltrak, og det var også årsagen til, at jeg søgte ind på kandidatuddannelsen. Jeg var ellers glad for min ansættelse med søde kolleger og kunder, men jeg følte ikke rigtig, at jeg havde fundet den rette hylde som butiksansat.”

Lever uddannelsen op til dine forventninger?

”Det gør kandidatuddannelsen helt bestemt og endda mere til. Jeg blev især meget beæret over den måde, Øjenafdelingen på Aarhus Universitetshospitalet tog imod os med dygtige og kompetente øjenlæger, der underviste os.”

Hvad har overrasket dig mest ved at komme ud at arbejde som optometrist?

”Det husker jeg ikke, at der var. Faktisk følte jeg, at vi var godt klædt på fra Optikerhøjskolen, og efter halvanden år som optometrist praktikant vidste jeg udmærket, hvad der ventede mig. Men det, der har overrasket mig siden hen, var, at fokus på optometristens arbejde hovedsagligt var rettet mod salg og ikke på det sundhedsfaglige. Man må selvfølgelig ikke glemme, at indtægten i en optikerbutik sker ved salg af briller og kontaktlinser, men man må heller ikke glemme, hvilket ansvar man har, når man er en autoriseret optometrist og dermed en sundhedsperson.”

Hvad er din største interesse inden for faget i dag?

”Jeg har mange interesseområder, når det gælder optometri, men qua min nuværende stilling som ph.d.-studerende har nethinden den største fokus for tiden, da mit ph.d.-projekt netop handler om denne.”

Hvad kunne du godt tænke dig at lære mere om?

”Jeg føler mig meget heldig med den hverdag, jeg har i dag, idet jeg undersøger mange patienter, hvor jeg bl.a. vurderer fundusbilleder og OCT scan. Nogle gange sker det, at jeg ser noget sjældent, og det synes jeg er utroligt lærerigt og udfordrende.”

Hvad er dine ambitioner med din uddannelse?

”Jeg forventer, at kandidatuddannelsen kan åbne nye og flere døre op til fremtidige jobmuligheder.”

Hvordan forestiller du dig faget om 5 år?

”Optikerbranchen er i rygende udvikling, og de fleste optikerbutikker har i dag implementeret fundus kameraer, apparaturer til øjentryksmåling og synsfeltsundersøgelse. Jeg håber, at den udvikling fortsætter. Og så håber jeg, at samarbejdet mellem øjenlæger og optikere bliver styrket, da jeg mener, at den oftalmologiske og optometriske verden besidder mange fælles områder, som jeg ser stort udviklingspotentiale i.”

Hvor er du selv om 10 år?

”Jeg håber, at jeg befinder mig i en stilling, som giver mig masser af udfordringer, og som indeholder mange forskellige muligheder inden for det optometriske felt. Om det så er på en øjenafdeling, i det private eller på en uddannelsesinstitution, er ikke så væsentligt.”

Har du et godt råd til kommende optometrister?

”Sørg for at få en masse erfaring fra starten og vær ikke kræsen med jobmuligheder. Jeg var ansat ved en almindelig optiker i over tre år, inden jeg startede på kandidatuddannelsen. Det gav mig overskud og selvtillid i klinikken på kandidatuddannelsen, da jeg vidste, at erfaringen fra synsprøverummet sad på rygraden og derfor kunne fokusere på den nye viden. Jeg vil også ønske, at de kommende optometrister, men også de ”gamle” optometrister, forbliver videbegærlige og nysgerrige. Det er med til at holde én ved ilden, så man forbliver fagligt dygtige, samtidig med at man søger ny og evidensbaseret viden.”

01.10.24 Bestillingsfrist annoncer 09.09.24