MONOZUKURI

… ét enkelt japansk ord på ti bogstaver, der på fornemste vis beskriver indehaveren af nine eyewear, Jens William Sørensen. Monozukuri betyder ”kunsten at udføre et arbejde til perfektion”, og det er netop, hvad Jens William forsøger at gøre i alt, hvad han foretager sig – hvad enten det er design af brillestel, indretning af virksomheden eller relationer til medarbejdere og samarbejdspartnere.

AF LONE HELLESKOV FOTO: IB HELLES OLESEN

BLÅ BOG

NAVN: Jens William Sørensen

ALDER: 53 år

KARRIERE: har en højere handelseksamen fra Århus Købmandsskole, arbejdede i 17 år som distributør og sælger for den amerikanske virksomhed BADA USA, der specialiserede sig i kvalitetsbriller produceret i Japan. Grundlagde nine eyewear i 2009.

PRIVAT: bor i Højbjerg sammen med sin kæreste Line, der er ansat i nine eyewear, og tre af deres fire sammenbragte børn i alderen 11 – 27 år. Fritiden bruger han på cykling og løb. Sidste år gennemførte han sit første maraton.

Jens William Sørensen gør sig altid umage. Med alt. Og det er måske lige her, hemmeligheden bag hans succesrige virksomhed nine eyewear ligger gemt.

nine eyewear har hovedsæde i et industrikvarter i Viby uden for Århus, hvor lyset strømmer ind på de gråpolerede betongulve og sender smukke skygger op i rummet med de brune, bløde loungemøbler og vægge med snorlige rækker af brillestel. Her møder dansk design japansk enkelthed. Præcis som de stel, Jens designer og får produceret i de bedste materialer i Japan.

Det har altid ligget i kortene, at Jens skulle beskæftige sig med et fag, hvor detaljens kunst er afgørende. Han elsker design, arkitektur, møbler, ure, ja faktisk alt, der er lavet med omtanke, og hvor produktet er forædlet til perfektion og udgør et varemærke.

Det blev en rejse til Milano i 1990, der sendte den 21-årige handelsskoleelev ind i brillestellenes forunderlige verden. Og her har han været lige siden.

”Jeg var i lære hos Euro Optik, der var et datterselskab af Nyt Syn, og sammen med direktøren rejste jeg til messer og indkøbte briller. Jeg stod for at lave private label-kollektioner, som vi solgte til både danske og udenlandske optikere,” husker Jens.

Da læretiden er slut, beslutter Jens sig for at starte for sig selv. Pengene er små, så han vælger at tage den 21 timer lange togtur til brillemesse i Milano i stedet for at rejse med fly.
”Jeg kommer bl.a. hjem med et amerikansk brand BADA USA, der arbejdede med et japansk højkvalitetsprodukt, som jeg får ansvaret for at sælge først i Danmark og senere i hele Europa. Det går fantastisk i 17 år. Men da jeg foreslår ejeren, at vi skal udvikle kollektionen og udnytte det gab, der ligger mellem de anonyme garniturestel på 3 g og vores 25 g stel i japansk bloktitanium og skabe et lettere kvalitetsprodukt, melder han tilbage, at han ikke er interesseret i at gå i gang med nye produkter og opfordrer mig til at gøre det selv,” fortæller Jens.

Det bliver starten på nine eyewear. De første 9 modeller ser dagens lys i 2009 og vejer alle under 9 gram.

”Finanskrisen i 2009 blev mit held. De japanske producenter var nemme at have med at gøre, og jeg husker, at jeg sagde til dem, at jeg ikke kunne lave det minimum, de ønskede, men hvis de var villige til at give mig en kredit til at starte det hele op stille og roligt, så ville vi blive store. Og det er den samme producent, jeg arbejder med i dag,” smiler Jens.

Vejen til perfektion er lang

Jens designer selv alle nine eyewears kollektioner, og det er ved tegnebordet, han finder sin store passion. Det tager omkring tre måneder fra den første streg rammer papiret, til han modtager den håndlavede prototype af brillen. Herefter går der yderligere ni måneder, inden stellene bliver leveret fra den japanske producent i den lille by Sabae i Fukui-provinsen.

”Producenten er Japans dyreste og laver det, der hedder OEM, hvor jeg kommer med skitsetegninger, og så starter designprocessen helt fra bunden, hvor de spørger, hvordan jeg vil have hængslerne, skruetykkelsen og diameteren, broerne, hockyenden, osv. Herefter fremstiller de et stykke specialværktøj til hver del, så alt bliver perfekt. Det er en lang proces, hvor jeg laver om, og laver om, og laver om … indtil jeg endelig sætter stellet i produktion. Men jeg tror, at det skal tage lang tid, ellers får du ikke sjælen med i det.”

Kan du beskrive et stel fra nine eyewear med tre ord?

”Ærlig, kvalitet og design.”

Ærlig, fordi jeg synes, at materialerne er ærlige, og du får, hvad du betaler for. Der er anvendt præcis det, der skal til for at lave et godt produkt – hverken mere eller mindre.

Kvalitet er det allervigtigste for os. Vi sælger et dyrt produkt, så det SKAL være i orden. Derfor er vores stel lavet i den bedste kvalitet, der kan købes for penge, så vi kan stå 100 pct. inde for det.

Design. Det skal være lækkert lavet. Det kan gøre en kæmpe forskel på et stel, om det er to tiendedele millimeter dybere eller smallere, og det kan i sidste ende være afgørende for, om produktet kan sælges.

nine eyewear lancerer ca. 30 nye modeller om året, der hver laves i 8-10 farver, og hovedmålgruppen er den kvalitetsbevidste og købedygtige forbruger på 40+ med behov for progressive briller.

”Mit bud er, at 70 pct. af køberne til vores stel befinder sig i segmentet, men vi er også nødt til at have de unge med, for mange af dem, der sælger vores briller, er måske i 20’erne. De skal jo også synes, at produktet er fedt, for at de gider gå med det og anbefale det til frk. Jensen.”

5 GODE RÅD FRA JENS OM PRODUKTION OG SALG

#1 Stå ved dine visioner i med- og modvind.

#2 Lyt til feedback, men ikke for meget. Jeg har gennem mange år erfaret, at hvis jeg lader mig styre for meget af andres meninger om fx form og farver, så mister jeg mig selv i kollektionen, og det ender ofte med et dårligt salg.

#3 Her er vi ovre i de japanske dyder: Når du gør noget, så bliv ved med at gøre det og bliv god til det.

#4 Se fremad og følg dine drømme. Rejs ud og sug ny inspiration til dig. Verden er lille.

#5 Vær åben overfor nye produktionsmetoder, men mest af alt stolt over de klassiske. Der skal selvfølgelig være plads til nytænkning, men det er bare vigtigt, at det sker på en god og ansvarsfuld måde.

Hånden på hjertet

Storytelling er en vigtig del af nine eyewears DNA, og prædikatet ”Dansk design – håndlavet i Japan” taler for sig selv. Samtidig har virksomheden forpligtet sig til et Code of Conduct, der sikrer en ansvarlig, etisk og miljørigtig produktion, både når det gælder mennesker og materialer.

”Vi skal ikke gøre os til helgener, men jeg synes, det er vigtigt, at dem der sælger vores stel, gør det på den rigtige måde og forstår forskellen på et stel fra nine eyewear og de andre leverandører. Jeg vil gerne have, at vores forhandlere fokuserer på, at det er produkter, der er lavet med hånden på hjertet. Du kan sagtens tage to stel og holde dem op mod hinanden og sige, at de ligner hinanden. Men i sidste ende taler materialerne sit eget sprog, og du kan let se forskel på, om et stel er lavet med koncentration, eller fordi det skal gå hurtigt. Hos mig går design og kvalitet hånd i hånd, men hos nogle af de store producenter er der en tendens til at fokusere mere på fashion end funktion og godt håndværk, og det ærgrer mig. Jeg synes, det er forkert, at et par briller produceret på licens for et stort modebrand skal koste 3.000 – 4.000 kr., for det er de oftest slet ikke værd.”

Jens lægger stor vægt på, at de optikere, der forhandler hans produkter, ved, hvad et stel fra nine eyewear står for.

”Det er fx vigtigt at fortælle, at vores allernyeste kollektion nine pure er resultatet af et biobaseret produkt, samt hvordan stængerne er lavet, og hvordan titaniumpladen er blevet presset med et 30 tons tryk for at gøre fronten tyndere og lave densiteten i materialet anderledes, så det holder bedre. At det faktisk er kvalitet hele vejen igennem, for i sidste ende er det i høj grad den historie, der er med til at sælge netop vores stel til forbrugeren.”

Omsætning er ikke alt

nine eyewear forhandles i dag i 32 lande og findes på hylderne i ca. 100 danske og 500 udenlandske optikforretninger.

”Vores marked er stærkest i Danmark, Norge og Tyskland, men Østrig er også ved at blive et rigtigt godt marked for os, når jeg ser på de nyeste tal. Havde du spurgt mig i 2019, ville der have været 45 lande, og jeg ville have fremhævet flere steder i Asien. Men der er sket en transformation de seneste par år med corona, hvor salget har været centreret om færre lande, men hvor omsætningen samtidig er øget. Så det er jo en god situation at komme i,” siger Jens.

Tidligere drønede han og medarbejderne verden rundt og kunne besøge 22 messer i løbet af et år. Det fik corona sat en stopper for, og det gav anledning til at se tingene i et andet perspektiv.

”Vi har lært, at volumen ikke altid er en god forretning. Vi har fx deltaget i flere messer, hvor vi synes, at vi havde en rigtig god omsætning, men hvor vi ikke tjente ret mange penge. Det samme gør sig i øvrigt gældende, når det handler om salg til de helt store kæder, som vi faktisk siger nej til at sælge til, da der ikke er ret meget tilbage til os, når regnskabet er gjort op.”

Samtidig er nine eyewear heller ikke interesseret i måden, nogle kapitalkæder ønsker at distribuere deres stel på.

”Når en indkøber fra fx en stor kæde ringer og spørger, om vi ikke lige kan levere 35 briller til en af deres forretninger, så siger vi nej. Måske fordi vi allerede har en god forhandler i byen, men i høj grad også fordi, at for dem i de store forretninger er vores varer ofte bare briller, og der er typisk ikke den samme kærlighed til produktet. Så for mig er omsætning bestemt ikke alt.

BAG OM NINE EYEWEAR

Virksomheden ligger i Viby J tæt på Århus og har 11 ansatte. Derudover salgsagenter i hele verden, der også sælger andre high-end brands.

nine eyewear forhandles i dag i 32 lande og 600 forretninger med Danmark, Norge, Tyskland og Østrig som de stærkeste markeder.

Har vundet flere internationale designpriser, senest NY Product Design Award i kategorien Fashion & Lifestyle – Eyewear, hvor modellen nine origin 2740 fra Limited Edition kollektionen blev kåret som Gold Winner.

Peter Jensen blev i 2017 medejer af nine eyewear. De to driver i dag virksomheden i tæt samarbejde, hvor Jens har fokus på design og produktion, mens Peter er ansvarlig for salg og drift.

Karrierens højdepunkter

Lyspunkter er der en lang række af i Jens’ karriere, men han er ikke en person, der er ynder at fremhæve sig selv. Og på spørgsmålet om, hvad han er mest stolt af i sin karriere, kigger han lidt ned, sænker stemmen og siger så:

”Da vi fik den første designpris Good Design Award i Tokyo i 2016. En af de helt store high-end kæder i Japan søgte designprisen på vores vegne, og pludselig skulle vi aflevere tegninger og tekster om vores stel. Efterfølgende tog vi derud og modtog prisen sammen med præsidenten af kæden. Det var helt fantastisk, og jeg havde aldrig troet, at vores lille virksomhed skulle stå der ved siden af Jaguar, De’Longhi og andre dygtige designere og producenter. Jeg føler også, at jeg lykkes i hverdagen, når jeg fx ser folk i nyhederne eller hos bageren, der bærer vores stel. Eller når jeg hører fra optikerne, at kunderne fremhæver brillernes komfort, eller når min mangeårige ven og forhandler siger: “Jens, vi sælger ikke jeres briller, vi giver folk dem på.”

Passionen driver mig

De største udfordringer i Jens’ karriere ligger i hans ydmyghed. Han kan fx ikke lide at sige, at han er designer, for i hans verden laver han jo bare produktet. Samtidig mangler han også efter eget udsagn evnen til bare at gøre tingene og ikke gå for meget op i hver enkelt lille detalje.

”Jeg har en stolthed over de ting, vi laver, og det kan af og til være til stor frustration for mine kære kolleger, fordi jeg altid synes, at vi godt lige kan gøre det lidt bedre. Og det er helt ned til, hvordan tapen sidder på en papkasse, der bliver hentet af posten, hvor jeg tænker, om min kollega er kommet op at slås med tapedispenseren. Hvorfor ikke sætte det lige, når nu man kan, for der er jo en årsag til, at vi har valgt, at vores tape og kasser skal være hvide. De skal se pæne ud,” siger Jens med et stort grin.

Passionen for det perfekte betyder også, at Jens’ arbejdsdag oftest begynder meget tidligt om morgen og slutter 12-13 timer senere.

”Jeg holder tit møder med Japan hjemmefra, når jeg står op og kører herefter ud på kontoret og fortsætter min dag. Her prioriterer jeg også at have tid til mine kolleger, for jeg vil jo gerne have, at vi alle har det godt og kan sidde og sludre. Så det bliver let til mange timer. Selvfølgelig kommer man til nogle tidspunkter i livet, hvor man tænker: Er det her, det du vil? Hvorfor tager du ikke bare ud og spiller golf og står på ski? Men mit job er jo min passion og interesse, og jeg kan bedst beskrive det som at have et lille barn, som man gerne vil se vokse på den rigtige måde. Jeg føler mig heldig og nyder det. Faktisk synes jeg, det er lækkert at tage på arbejde. Hver dag.”

ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Jette Sterndorff-Jessen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 47 | jsje@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

29.11.22 Bestillingsfrist annoncer 11.11.22