Sclerale linser har skabt en revolution

Udviklingen af nye typer kontaktlinser til folk med en skadet hornhinde går stærkere end nogensinde. Her giver den amerikanske forskningsdirektør, Craig W. Norman sit bud på, hvad der kommer til at ske i fremtiden.

Af Birgitte Bartholdy Foto: Anders Bach

Som forskningsdirektør ved Michigan College of Optometry, Ferris State University, og som kliniker i mere end 30 år, har Craig W. Norman været med til at udvikle og evaluere mange produkter og teknologier inden for kontaktlinser og skrevet en bunke artikler om dem. OPTIKEREN har bedt ham svare på fem vigtigere spørgsmål om kontaktlinser til folk, der på grund af skader eller sygdom har en uregelmæssig hornhinde.

1. Hvad er den vigtigste nye opdagelse på dette område?

”De sidste 7-8 år har fuldstændig revolutioneret den måde, vi kan hjælpe disse folk på. Og det skyldes de sclerale linser, som er fremstillet i iltgennemtrængelige materialer, og som trods deres størrelse derfor er meget behagelige at have på. På det her felt taler man nu næsten kun om udviklingsmulighederne. Faktisk er linserne blevet så populære og velfungerende, at producenterne er begyndt at promovere dem i stedet for bløde kontaktlinser til normale øjne. I mine ører lyder det skørt, men vi får se, hvad der sker.”

2. Hvad kendetegner sclerale linser?

”Der er alle mulige forskellige kategorier, men fælles for dem alle er, at linsen hviler på sklera, altså senehinden i øjet. I USA er der 23 laboratorier, der producerer 46 forskellige typer, og vores undersøgelser viser, at de har udkonkurreret stort set alle de andre linser, vi brugte før. En af grundene er, at producenterne har været gode til at uddanne optikere til at anbefale dem. I løbet af de sidste seks år er der desuden sket utrolige fremskridt med mulighederne for at specialdesigne linsen, så de kan fremstilles i stort set alle de former, vi beder om, og det betyder utrolig meget på dette område, hvor udfordringen jo er, at der ofte er flere kurver på den ødelagte hornhinde.”

3. Hvad er den store forskel på disse linser og dem, man brugte før?

”Den største forskel er producenternes viden om, hvad deres linsedesign kan, og det øgede niveau af viden hos mange optikere om, hvordan det er muligt at bruge dem. Udviklingen på det her område sker så utrolig hurtig, og lige nu er der faktisk ingen grænser for, hvad linserne kan bruges til. Alene i løbet af de sidste år er tilpasningsmulighederne blevet så meget bedre på måder, vi ikke troede var muligt.”

4. Hvad betragter du som det største fremskridt ved de scerale linser?

”Der er mange, men det mest fantastiske er nok, at det meget ofte kun kræver 1 eller 2 prøvelinser pr. øje for at få dem til at passe perfekt til patienten. Med de små hornhindelinser, vi mest brugte før i tiden, krævede det meget ofte 4 ,5 eller 6 justerede linser, før vi opnåede det bedste resultat.”

5.Hvad tror du vil blive muligt i fremtiden med design af linser?

”Et af de områder, som linsedesignere kigger på, er muligheden for bifokale eller multifokale sclerale linser. Før i tiden gik vi ikke op i, om patienterne kunne læse, de kunne jo altid hive læsebriller frem. Men nu er de vant til at blive forkælet. Når de har fået løst deres problemer med den uregelmæssige hornhinde, vil de også have deres læseproblemer løst.”