Solsikre øjne på ferien

• Solsikre øjne på ferien – worddokument
  • Solsikre øjne på ferien – pressebillede

I de kommende uger tager mere end en to million danskere på sommerferie. Og måske har du allerede styr på solcreme, badetøj og sandaler. Men har du husket solbrillerne? Dine øjne er nemlig særligt udsatte i den skarpe sol, og derfor at er vigtigt, at du beskytter dem korrekt.

Ligesom solen kan skade din hud og gøre dig forbrændt, kan solens stråler også give dig skader på øjnene. Derfor er det vigtigt, at du bruger solbriller, uanset om du holder ferie i et sommerhus ved den danske kyst eller sætter kursen mod en solskinsø i Middelhavet.

Hver gang du er ude, udsætter du ikke alene din hud, men også dine øjne, for solens skadelige UV-stråler. Langt de fleste kender til de skader, UV-stråling kan påføre huden, men når det gælder påvirkningen af øjnene, viser undersøgelser, at 45 procent af danskerne ikke er klar over faren.

UV-stråling er usynlig men findes overalt. Vand og sand reflekterer sollyset, hvilket betyder, at du ikke er kan føle sig sikker under en parasol, eller når der er skyer, da 90% af UV-lyset trænger igennem et let skydække.

– Derfor er det bedste råd at tjekke dagens UV-INDEKS på dmi.dk eller endnu nemmere tjekke appen UV-INDEX. Og er tallet over 3, er min anbefaling helt klart at bruge solbriller, lyder opfordringen fra formand i Optikerforeningen Per Michael Larsen.

Solens UV-stråler kan både give smertefulde øjeninflammationer, grå stær og i værste fald kræft i og omkring øjnene. Så det er en god idé altid at have et par solbriller med på farten.

– Når du køber solbriller er det vigtigt at have fokus på, hvilken type UV-beskyttelse, du har behov for, og det har intet med hverken pris eller mærke at gøre men derimod med glassenes farve og grad af UV-filter, siger Per Michael Larsen og tilføjer, at du sagtens kan få et par gode solbriller til 400-500 kr.

4 RÅD DU SKAL KENDE:

1. BRUG SOLBRILLER med CE-mærkningen, som er din garanti for 100 % beskyttelse mod både UVA- og UVB-stråler.

2. SOLBRILLEGLAS FINDES I MANGE FARVER og filtrerer lyset forskelligt, så det er vigtigt, at du vælger farve efter, hvad du skal bruge brillerne til. Tænk også over, hvad du skal bruger brillerne til. Nogle glas er f.eks. perfekte til sport, mens andre egner sig bedre til en dag på stranden.

3. PAS PÅ DE FARLIGE TIMER først på formiddagen og sidst på eftermiddagen, hvor solen står lavere på himmelen, og du derfor lettere kommer til at kigge direkte på den.

4. TJEK ALTID DAGENS UV-INDEX som fortæller, hvornår du skal være særlig opmærksom på solen. Er det 3 eller derover, kan du med fordel beskytte øjnene med solbriller. Du kan se dagens UV-indeks på dmi.dk eller download appen UV-INDEKS gratis i Google Play eller App Store.

Vidste du …

… få timer i solen uden solbriller er nok til at gøre dig sneblind. Det svarer til en solskoldning af huden, bare i øjet.

… at 40.000 danskere hvert år bliver opereret for grå stær, og 20 % af dem skønnes af være forårsaget af UV-stråling.

… at intens UV-stråling kan være medvirkende til kræft i øjet og omkring øjenregionen.