ER UV-STRÅLING FARLIG FOR DINE ØJNE?

Du kan hverken se eller mærke solens UV-stråler, men lige som solen kan skade din hud og gøre dig forbrændt, kan solens stråler også give dig skader på øjnene. For meget ubeskyttet eksponering for solens stråler kan skade øjenlågene, hornhinden og linsen i øjet.

Solens UV-stråler kan trænge igennem øjets interne strukturer og forårsage både midlertidige og permanente skader. Skaderne kan opstå i alle aldre og hele året rundt. Fx er dit øje særligt følsomt over for UV-stråling i kombination med vind og sne. Men det er virkningerne efter mange års UV-eksponering, der kan forårsage alvorlige synsforringelser og føre til bl.a. grå stær og kræft i og omkring øjenregionen.

Faktorer der påvirker UV-stråling:

• Afstand til ækvator
  • Tid på dagen
  • Skydække
  • Højde
  • Refleksion
  • Spredning
  • Solens højde på himlen

Derfor er det vigtigt, at du beskytter dine øjne både sommer og vinter – og at du går til regelmæssige synskontrol hos optikeren. For jo før UV-relaterede øjensygdomme bliver opdaget – des større er sandsynligheden for, at de kan behandles.

Midlertidige og permanente skader forårsaget af UV-stråler:

Solskoldning af øjet

Intens UV-eksponering kan give blodsprængte, hævede og lysfølsomme øjne. Få timer i solen uden beskyttelse er nok til at forårsage midlertidige komplikationer som foto-keratitis, i daglig tale kaldt sneblindhed. Dette svarer til en solskoldning af huden, bare i øjet. Denne tilstand kan være meget smertefuld men går typisk over af sig selv i løbet et døgn eller to.

Grå stær

Uklarheder i øjets linse (grå stær) er en væsentlig årsag til synsnedsættelse i Danmark og globalt. Herhjemme bliver knap 50.000 danskere hvert år opereret for grå stær, og ifølge verdenssundhedsorganisationen WHO kan ca. hvert femte tilfælde føres direkte tilbage til UV-stråling.

Pinquecula

Sygdommen pinquecula tager form som små gule puder i det hvide i øjet, og hvert år bliver ca. 200 personer opereret i Danmark. Man kan sammenligne det med hud, der er blevet udsat for intens solbadning. Huden bliver mindre elastisk og begynder at hænge. På samme måde bliver slimhinden i øjet slappere, og der opstår små gule puder i selve øjet, der betyder, at øjnene løber i vand og svier. Sygdommen behandles ved en operation og er ikke dødelig men er meget generende og ubehagelig.

Pterygium

I Danmark forekommer der årligt ca. 500 tilfælde af pterygium, der viser sig som en grålig slimhindefold, der vokser ind over hornhinden fra siden. Hvis folden breder sig, så den strækker sig ind over pupillen, kan det forstyrre synet. Pterygium bliver også kaldt “surfers eye,” fordi tilstanden ofte er forbundet en ekstrem eksponering for sol, vand og sand. Behandling afhænger af slimfoldens størrelse og gener, men typisk vil man operere den bort.

Kræft

Kræft i øjet og øjenregionen er blandt de typiske komplikationer ved for megen UV-eksponering. Mellem 400-600 danskere bliver hvert år opereret for hudkræft på øjenlåget forårsaget af UV-stråling. Kræft i selve øjet forekommer heldigvis sjældnere. Her bliver der konstateret 70-80 tilfælde om året.

Vidste du
..at UV-strålingen om foråret er lige så kraftig i Skandinavien som på Sicilien