Øjenlæge opfordrer danskerne – tjek dit syn

Ekspert: Øjensygdomme kan udvikle sig hurtigt – så tjek dit syn og reager på symptomer!

For mange vil de fleste synsproblemer kunne løses med briller eller kontaktlinser, men i nogle tilfælde kan der være tale om en alvorlig øjensygdom, der kan udvikle sig på få uger og i værste fald gøre dig blind. Derfor er det vigtigt, at du tjekker dit syn og reagerer, hvis du oplever en forandring, lyder rådet fra øjenlæge Michael Stormly Hansen.

Størstedelen af danskerne (70 pct.) oplever problemer med synet på et tidspunkt livet. Heldigvis kan langt de fleste af dem afhjælpes med briller eller kontaktlinser, men for nogle kan det være tegn på langt mere alvorlige øjensygdomme.

– Desværre ser vi ofte, at folk ikke opdager eller reagerer på symptomerne i tide og først kommer i behandling, når det er blevet rigtig slemt. Men jo hurtigere man kommer i behandling, jo bedre er det for synsprognosen, fortæller Michael Stormly Hansen, afdelingslæge i Øjenklinikken på Rigshospitalet.

Øjensygdomme kan udvikle sig på få uger

Som øjenlæge møder han ofte patienter med alvorlige øjensygdomme, der i mange tilfælde kunne være forhindret, hvis behandlingen var startet tidligere.

Michael Stormly Hansen forklarer, at et af de mest tydelige eksempler på, hvor hurtigt en ubehandlet øjensygdom kan udvikle sig, er sygdommen våd AMD (alderspletter på nethinden), der rammer omkring 6.000 danskere om året.

– Våd AMD er en meget aggressiv sygdom, der kan udvikle sig på ganske få måneder og i en sådan grad, at du ikke kan køre bil. Nogle få ekstra uger uden behandling kan føre til varigt arvæv, som nedsætter dit syn permanent. Det specielle ved våd AMD er, at man meget nemt kan forhindre sygdommen i at udvikle sig, hvis man kommer i medicinsk i behandling hurtigt, siger Michael Stormly Hansen og tilføjer:

– Grøn stær er en anden øjensygdom, der kan tage synet fra dig. Den opdages meget sent, da den udvikler sig over en årrække og uden at du i de første mange år er generet af den.

Tjek selv dit syn

Michael Stormly Hansen fortæller, at der er flere tegn på, at du har problemer med synet. Du kan fx opleve natteblindhed, at fliserne på badeværelset begynder at bøje sig, eller at der er tåge i dit synsfelt.  Men der kan også være mindre tydelige tegn, som du ikke opdager i hverdagen. Hvis det ene øje ikke fungerer optimalt, kompenserer hjernen ved, at det ”gode” øje tager over, og derfor kan det være svært at opdage synsproblemer i hverdagen.

Michael Stormly Hansen forklarer, at du nemt selv kan tjekke, om du har problemer med synet, og det kan endda gøres hjemme i din stue:

– Sæt dig på en stol og kig på dit fjernsyn eller i en bog. Hold en hånd op foran det ene øje og fokuser på billedet eller teksten. Er synet ligesom sidst? Eller er der noget, der er forandret? Herefter gentager du øvelsen på det andet øje. Ved at tjekke dit syn løbende, kan du opdage problemerne og reagere på symptomerne i tide. Er der ændringer, skal du kontakte en optiker eller en øjenlæge for yderligere undersøgelse, så hurtigt som muligt.

Verdens Synsdag giver mening
Den 11. oktober 2018 er det WHO’s Verdens Synsdag. I den forbindelse opfordrer Øjenforeningen og Optikerforeningen danskerne til at undersøge synet med kampagnen #tjekditsyn. –  Oftest er der tale om en mindre synsforringelse, der kræver, at du får briller eller kontaktlinser, men i de tilfælde, hvor der er tale om alvorlige øjensygdomme, er det vigtigt, at de bliver opdaget og behandlet så hurtigt som muligt. Det er derfor, kampagnen #tjekditsyn giver rigtig god mening, mener Michael Stormly Hansen.