Jeg drømmer om optometrister med større ansvar og mere synlighed

Jane Bang er trådt ind som uddannelseschef på Optikerhøjskolen ved Erhvervsakademi Dania for at gøre en forskel. Som cand.merc. i marketing bringer hun en anderledes baggrund til skrivebordet – og det ser hun som sin styrke. Med et skarpt fokus på netværk, ledelse og strategisk udvikling kæmper hun blandt andet for at styrke uddannelsen gennem mere teoretisk undervisning og en Europæisk Akkreditering.

AF CATHRINE ERIKSEN FRIS FOTO: IDA SCHMIDT

JANE BANGS 3 ØNSKER FOR UDDANNELSEN

Øget fokus på patientkommunikation
Patientcentreret behandling vinder frem i sundhedsvæsenet, og derfor bliver kommunikation mellem optometrist og patient endnu vigtigere. Optometrister skal kunne forklare tekniske målinger, resultater og behandlingsmuligheder på en forståelig måde – især i lyset af den stigende maskinpark og flere ældre borgere med behov for optometrisk pleje. Effektiv kommunikation skal skabe tillid, styrke relationen og sikre bedre resultater.

Styrket patologisk indsigt
Optometrister er ofte de første sundhedsprofessionelle, som patienter konsulterer. En dybere forståelse af patologi gør det lettere at genkende tidlige tegn på sygdomme som glaukom og AMD. Teknologiske fremskridt som implementering af OCT-scaning kræver stærk patologisk viden for korrekt tolkning af resultater.

Udvidelse af optometristens ansvarsområde
I flere lande tager optometrister ansvar for diagnosticering og behandling af øjensygdomme for at aflaste øjenlæger. For at understøtte denne opgaveglidning kræves en solid viden om øjenpatologi samt færdigheder som f.eks. at kunne dilatere.

Fra begreber som adwords og benchmarkings til refraktion og dilatering. Jane Bang har taget et stort spring i sit ordforråd, siden hun i februar 2023 blev ansat som chef for optometristuddannelsen på Erhvervsakademi Dania i Randers. Hun kommer fra marketingverdenen og ikke fra sundhedssektoren, som man måske kunne forvente. Men det ser hun på igen måde som en barriere. Tværtimod.

"Jeg har en sund nysgerrighed og lærer hurtigt de faglige udtryk. Nej, jeg har ikke en sundhedsfaglig baggrund, og det sværeste har da også været at skulle tilegne mig ny sundhedsfaglig viden. Men jeg er god til netværk, markedsføring og har evnen til at lede et hold af medarbejdere,” siger Jane Bang og fortsætter:

”Mit team består af otte eksperter, der er de bedste til deres arbejde. Jeg stoler fuldt ud på, hvordan de underviser og vejleder,” siger hun med henvisning til Optikerhøjskolens studievejleder, lektorer og adjunkter, der deler viden om alt, lige fra visuel videnskab til binokulært syn.

Jane Bangs fokus er derimod på at tilbyde sine undervisere et fedt arbejdsliv, styrke uddannelsens rammer og tiltrække flere studerende. En af hendes mærkesager er at få livslang læring endnu mere ind i branchen, som mangler flere uddannede optikere. Hun arbejder også på at skabe større synlighed omkring optometristuddannelsen og gøre den mere attraktiv for unge, der vil gøre en forskel for andre mennesker.

Succes med online uddannelse

Lanceringen af en netbaseret optometristuddannelse er et af de endnu mest spændende initiativer under Jane Bangs ledelse. Tiltaget er målrettet folk, der allerede arbejder i branchen – f.eks. salgsassistenter – og som ønsker en uddannelse i optometri uden at flytte eller ændre deres hverdag.

"Det er altså ret vildt for en ellers konservativ branche. Vi optog det første hold med studiestart sidste år, endda med alle pladser fyldt, og nu følger vi spændte med i, hvordan det går både fagligt og praktisk," siger Jane Bang.

Idéen til den netbaserede uddannelse opstod, da en studerende bragte den på banen efter ønske fra sin praktikvejleder. Her havde flere salgsassistenter ønsket at uddanne sig til optometrist, men uden mulighed for at pendle til Randers.

Men hvordan stykker man lige sådan en uddannelse sammen? Det var et af de spørgsmål, Jane Bang hurtigt måtte stille både sig selv og flere kompetente mennesker omkring sig.

”Det kræver noget helt andet at undervise online end fysisk. Derfor har vi arbejdet intenst med didaktik og struktur for at sikre, at uddannelsen er på samme høje faglige niveau som den traditionelle. Der er selvfølgelig justeringer undervejs, men vi er rigtig godt på vej.”

Når forventninger ikke stemmer

I Sommeren 2024 bød på optag af 25 studerende på den nye netbaserede uddannelse og 46 på den traditionelle optometriuddannelse på EA Dania. På KEA i København startede 87 studerende. Men selvom det måske lyder som fine tal, er ansøgningerne stadig under kvoten begge steder, og frafaldet på uddannelsen er en udfordring.

Op mod 30 pct. af de studerende når aldrig igennem de syn semestre, og for mange sker frafaldet allerede i starten af uddannelsen. Ifølge Jane Bang sker det ofte, fordi virkeligheden ikke matcher forventningerne. ”
De opdager, at uddannelsen eller hverdagen som optometrist ikke er, som de troede.”

For Jane Bang handler det derfor ikke om bare at få flere studerende ind på holdene – det handler om at få de rigtige studerende.

”Vi skal være ærlige om, hvad det vil sige at arbejde som optometrist. Det er bedre, at de ved, hvad de går ind til fra starten, så vi kun tiltrækker dem, der virkelig brænder for faget og vil bidrage til professionen,” siger hun.

Med større fokus på forventningsafstemning håber Jane Bang at give kommende studerende et realistisk billede af både uddannelsen og livet som optometrist. På den måde kan færre føle sig skuffede, og flere kan finde deres plads i branchen.

Optometriststudiet på alles læber

Med sin baggrund i markedsføring har Jane Bang en naturlig evne til at tænke strategisk om, hvordan uddannelsen kan tiltrække de studerende, der vil kunne bidrage mest til branchen. Hun arbejder på at få optometristuddannelsen på den politiske dagsorden og gøre den mere synlig hos målgruppen. Et af hendes initiativer er at skabe kreative samarbejder og kampagner.

Eksempler på dette er håndsrækningen til DR Ultra News, der har sendt en reportage fra Optikerhøjskolen, samt et samarbejde med influenceren Rasmus Brohave. Derudover sætter de ekstra fokus på brobygning og samarbejde med gymnasier for at engagere de unge tidligt i deres beslutningsproces.

”Det skal være attraktivt at blive optiker. Jeg forstår da godt, at ejerne af optikerforretningerne er frustrerede, men vi har begrænsninger på, hvor meget vi må markedsføre os, og kan ikke stå alene om at skabe opmærksomhed. Det er vigtigt, at kapitalkæderne står sammen og støtter op om at gøre uddannelsen mere synlig. Først skal vi dog have mere viden om, hvordan vi kan ramme de unge,” siger hun og tilføjer, at Optikerforeningen er i gang med at finde ud af, hvordan man skaber et målrettet rekrutteringsarbejde.

Endnu større ansvar i sigte

Jane Bang har store ambitioner for optometristernes fremtid. Hun drømmer om at udvide deres kompetencefelt og styrke samarbejdet med øjenlægerne.

“Vi skal gøre det nemmere for optometrister at diagnosticere og monitorere øjensygdomme og først henvise, når medicinsk eller kirurgisk behandling er påkrævet. På den måde kan vi frigive tid hos øjenlægerne og samtidig opdage flere sygdomme tidligere.”

De lange ventetider hos øjenlægerne bekymrer Jane Bang. Hun håber, at vi om fem år ser en markant opgaveglidning, hvor optometrister og øjenlæger arbejder tæt sammen om at sikre bedre behandling. Men det kræver handling. Derfor foreslår hun at forkorte praktikken fra halvandet år til ét år, så de studerende får mere tid til at opbygge teoretiske og kliniske kompetencer.

En anden stor ambition er at opnå Europæisk Akkreditering for optometriuddannelsen på Dania i samarbejde med KEA. Med funding fra Synoptik-Fonden på plads og en ny uddannelsesreform i sigte ser Jane Bang store muligheder for at løfte professionsbacheloren med nye valgfag og efteruddannelsesforløb.

En vigtig milepæl i visionerne er at få dilatering skrevet ind i studieordningen.

“Hvis vi lykkes med det på uddannelsesniveau, tror jeg på, at lovgivningen også vil følge efter,” siger Jane Bang.

Hun ser en fremtid, hvor optometrister får en endnu større rolle i sundhedsvæsenet og bidrager til at skabe en bedre og mere tilgængelig diagnosticering.

”En Europæisk Akkreditering vil bringe os på niveau med lignende uddannelser i Europa, hvor optometrister har tilladelse til at udføre flere opgaver som dilatering, diagnosticering og monitorering. Det er et vigtigt skridt for os, som giver os en stærkere position i dialogen med sundhedsmyndighederne.”

Med Jane Bangs engagement og strategiske blik følger optometriuddannelsen forhåbentligt med fremtiden – og gør samtidig en reel forskel for både professionen og de studerende. For det er netop det, hun gerne vil huskes for i sin rolle: At hun gjorde en forskel.



ANSVARLIG UDGIVER

Optikerforeningen

Per Michael Larsen

St. Kongensgade 110 E, 2 – 1264 København K

Tlf. 45 86 15 33 | optikeren@optikerforeningen.dk

KOMMUNIKATIONSCHEF

Redaktør af OPTIKEREN

Lone Helleskov | tlf. 88 44 06 17 | lh@optikerforeningen.dk

ANNONCESALG

Dorte Schlünzen

Stibo Complete

Tlf. 76 10 11 46 | dosc@stibo.com

MEDIEINFORMATION

Download medieinformation på dansk

Download mediainformation in English

NÆSTE NUMMER

#3 udkommer 01.10.25 - Bestillingsfrist annoncer 08.09.25