SKELER DIT BARN?

Dit barn skeler, når dets to øjne peger i hver sin retning, dvs. det ene øje ser på dit ansigt, mens det andet øje ser i den anden retning.

Hvis dit barn skeler meget, er det nemt at se, men skeler det kun en lille smule, kan det være vanskeligt at opdage som forældre. Når barnet skeler, vil det ene øje være drejet enten indad, udad, opad eller nedad. Nogle børn skeler permanent, mens andre kun skeler engang imellem, fx når de er trætte.

Mange nyfødte børn skeler, fordi deres synsfuntion endnu ikke er fuldt udviklet. Men det forsvinder typisk i takt med, at barnets øjenbevægelser bliver mere koordinerede. Når barnet har rundet 8 måneder, er det længere almindeligt, at det skeler.

TEST OM DIT BARN SKELER

Sådan gør du:

Brug et stykke legetøj, som dit barn er glad for, det kan være en bamse eller en bil. Støt barnets hoved med din hånd, så det ikke drejer hovedet.

1. Bevæg legetøjet langsomt fra side til side, og så op og ned.

Læg mærke til, om barnet følger legetøjet i en jævn bevægelse, eller om barnet drejer det ene øje i en forkert retning, så det skeler.

2. Bevæg langsomt legetøjet mod barnets ansigt.

Læg mærke til, om barnets ene øje drejer ind mod næsen, så det skeler.

Hvorfor skeler man?

Øjet, hos børn såvel som voksne, har seks eksterne muskler, der styrer øjets retning og bevægelser. Ved et normalt syn er musklernes koordination perfekt, dvs. øjnene peger i præcis samme retning. Det er hjernen og nervesystemet, der kontrollerer bevægelserne.

Ved skelen kan hjernen ikke styre øjnene, så de følges ad. Og når øjnene peger i hver sin retning, modtager hjernen indtryk fra to forskellige steder, og det fører til forvirring og dobbeltsyn.

Dobbeltsyn er ubehageligt for barnet, og det vil derfor forsøge at komme af med det ved at undertrykke indtrykkene fra det ene øje. Hvis barnet undlader at bruge sit ene øje, bliver synet dårligt og barnet risikerer at få et såkaldt ”dovent øje”.

Et dovent øje kan give barnet problemer med bl.a. at gribe og kaste en bold, læse en bog og lave sine lektier.

Skelen kan også være arveligt. Hvis du eller din samlever skeler, er der større risiko for, at dit barn også kan udvikle skelen.

Det er vigtigt at man opdager og behandler skelen så tidligt som muligt, da skelen ødelægger barnets normale udvikling af synet.

Kontakt din læge eller en øjenlæge, hvis du er i tvivl eller har mistanke om, at dit barn skeler.

Kilde: “Mit barns øjne – fra baby til skolealder”, af øjenlæge Jørgen Bruun-Jensen, Værn om Synet